onsdag, oktober 07, 2015

Why I Love Instagram



På senare tid har jag hört många som klagar på instagram, det sätter för mycket press med stylade bilder, man får ångest av att se andra människors lyckade liv i små fyrkanter medan man själv är misslyckad. Typ. Jag känner inte alls igen mig i det tankesättet, jag jämför inte mitt liv med de jag följer på instagram, däremot inspireras jag! Det är svårt att förklara hur, men @heysweetpea gjorde det så bra att jag lånar de orden här:


"What I've realized over the years is that life is hard for everyone. In different ways, of course. But there are battles we are all fighting, obstacles we are all overcoming, fears we are all facing.

So when I see pretty pictures posted here and happy stories shared, I am deeply moved. Not because someone's life is better, or cooler, or more blessed than mine. But because, despite the wars they are facing, they are choosing to find beauty in it. And despite their battle scars, they are sharing the blessing they've still found.

So I hope you, my dearest storytellers, keep posting your pretty pictures, your happy moments, and your blessing amongst the ashes. Because yes, life is hard and messy and complicated. But every time you find the good, or share how you've overcome the bad, you're inspiring me (and so many others) to do the same. From my heart to yours: Thank you for letting goodness win."


Amen to that!

(Mig hittar ni som @marienew)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Känner inte heller igen mig i det utan mer i citatet!
För mig, som har ett privat konto, är Insta en ventil där jag kan ge lite mer av mig själv om jag vill. På bloggen finns de (läs mamma och pappa) som läser och som jag, trots att jag är hela 46 år, inte riktigt kan ge allt till.

Miss Marie sa...

Brysselkakan - mitt är öppet, så jag är inte mer privat där än här på bloggen, men jag tycker man kan fånga små ögonblick lättare på instagram!

Sandra sa...

Jag känner verkligen likadant. Instagram är inspiration för mig, inte en källa till avundsjuka eller missunnsamhet. Älskar det! Jag kan vara i hela världen när jag vill. Hitta mat, resor och spännande människor överallt. Däremot sitter jag dagligen i samtal och terapier med ungdomar i mitt jobb på BUP och pratar om detta. Det är klurigt för de unga....de behöver ofta hjälp på traven, och de är vi skyldiga den eftersom att insta och andra sociala medier är här för att stanna ;) kram

Miss Marie sa...

Sandra - kan tänka mig att det inte är lätt för barn och ungdomar! Usch, måste finnas mycket ångest där, jag är glad att sociala medier inte fanns när jag var liten, men nu har jag ju barn som kommer växa upp med det så det gäller att försöka hitta en bra balans.

eastcoastmom sa...

Just precis! Jag blir också mest inspirerad, det är ju så att vad man ser och vad folk väljer visa bara en äen liten del av enhelhet, resten vet man inget om. Precis som en blog.

Annika sa...

Nej, instagram tycker jag är rätt kravlöst. Faktiskt. Jag tar en bild, lägger ut den. Ja, en bild jag själv tycker är vacker då. Oftast vet man, innan man lägger ut den, om den kommer att bli poppis, eller inte. Men, jag lägger ut det jag tycker är vackert.
Har väldigt lite inredning, mode, smink och sådant i mitt flöde, som du vet. Mest natur blir det. Men, det passar mig och man får ju oftast följare som tar liknande bilder.
Jag tror sociala medier är lite prövande för vissa, kanske ffa yngre. DE kan nog känna stress och press, och jaga likes och kommentarer. Kan tro att det är oerhört jobbigt.
Länge leve Insta! Tycker så mkt om det mediet! Länge leve bloggar (min favorit bland sociala medier!).

Miss Marie sa...

Eastcoastmom - precis! Och då kan man ju uppskatta det de lägger upp, just det just de vill dela med sig av just då! :)

Annika - håller med dig, blogg och insta är favoriterna här också! Kan tänka mig att det kan vara prövande för de yngre, svårt att hantera!

kalaslotta sa...

Håller helt med dig och citatet.

Tycker att det nästan är lite märkligt att folk tror att allt är glatt och rosa bara för att det bara är det som visas upp...

Precis som i bloggar vet man ju att allt inte är tipptopp hela tiden.

Jag har fått kritik för min blogg och att jag inte visar "verkligheten" mer..men äh, det struntar jag i hahah.

KRAM

Miss Marie sa...

Lotta - tycker alltid det är lustigt när folk säger såna saker, som om de kan bestämma vad andra människor ska blogga om eller lägga upp på instagram?! Wtf?!

kalaslotta sa...

Visst är det märkligt? Framförallt när jag faktiskt tycker att jag ibland öppnar upp och skriver om mindre skoj saker...oh well.

Ha en skön helg!!