måndag, maj 18, 2015

Italien, dag 2



Förra måndagen var det min födelsedag! För två år sedan var vi i Venedig och firade min trettioårsdag, och i år fick det bli Verona som vi har besökt tidigare och verkligen gillar. Första gången vi besökte staden var på väg från München till Toskana på vår smekmånad, då hade vi en övernattning i Verona och jag föll för staden direkt! Andra gången var ungefär ett år senare, då vi var på opera och Alfred låg i min mage och tredje gången var för ungefär tre år sedan på ett dagsbesök. Så nu, när vi bodde ungefär en timme från Verona, så kändes det härligt att kunna få fira min födelsedag i staden vi gillar så! Extra speciellt att få ta med Alfred dit och med bebis nummer 2 i magen!


Sa jag att det var en timme till Verona från Gargnano där vi bodde? Det var det enligt GPS:en, men italiensk traffik och italienska rondeller betydde att det tog ungefär en halvimme längre, plus lite extra för att hitta parkeringsplats, så när vi väl var framme vid amfiteatern var det dags för lunch och vi hittade en restaurang längs med turiststråket och slog oss ned för en pizza och espresso.


Ser ni mannen vid väggen där? Visst ser det ut som om han poserar lite för min bild? Höften ut och tummarna i fickorna!


Jag älskar Veronas steniga gator och gränder, det är verkligen en vacker stadskärna. Juliets balkong var vi såklart tvungna att spana in, men det var fullt med turister så vi smet snabbt därifrån. Varje hörn i centrala Verona är som en filmkuliss, Har ni inte kollat in filmen Letters to Juliet så kan ni göra det bara för den vackra naturen både i Verona och Toskana! Jag gillar marknadsstånden i mitten av Verona, där finns det mycket fint! Jag fingrade på några fina skinnväskor, men för första gången i mitt liv åkte jag från Italien utan att en ny väska fick följa med hem!


Alfred lärde sig lite italienska innan vi åkte iväg, och ett av orden var såklart gelato! Italiensk glass är verkligen något extra, och vi njöt av det varje dag, som sig bör på semester. Vädret var fantastiskt varmt hela tiden, så gelato var verkligen passande.


På vägen tillbaka till villan tog vi den här gången färjan över sjön, så det gick snabbare. Det är också ett bra sätt att se mer av sjön och omgivningarna, och så kan man vinka till segelbåtarna som ligger och guppar! Väl vid villan kunde vi se passagerarfärjan som åkte från Gargnano, men den hann vi aldrig åka med. Nästa gång, kanske. På kvällen tändes grillen och vi njöt av ännu en middag ute i trädgården!


9 kommentarer:

Channal sa...

Grattis i efterskott och vilken vacker plats att fira på.
Kram Anna

Miss Marie sa...

Anna - ja, verkligen fint. Tack! :)

Ullis sa...

Det ser ut som om ni är med i en film. Verkligt charmig stad.

Miss Marie sa...

Ullis - ja väldigt fin är den!

storasyster sa...

Åhhh vad jag längtar bort. Vill åka utomlands m kidsen o visa dem världen.

Miss Marie sa...

Storasyster - ja, det finns mycket att se!

Sandra sa...

Helt underbart! Verona låter så fint.
Och grattis i efterskott !

Miss Marie sa...

Sandra - tack! Ja, Verona är underbart!

Bara brittiskt sa...

Åh Verona! En fantastisk stad. Jag förstår inte att inte fler svenskar åker dit när de ändå är i Venedig eller Milano. Bara att ha fossiler på alla trottoarer...! :)