fredag, juni 29, 2012

Sentimental mamma


Jag vet inte om det är värmen som gör mig extra hormonell, men ikväll har jag nära till tårarna! Jag såg en länk till den här videon och det var väl där det började att svälla över i mammahjärtat. Tänk alla de uppoffringar (i brist på bättre ord, uppoffringar är det ju inte alltid!) som mammor gör världen över, varje dag. Sen såg jag den här videon och den är ju så fin! En pappas berättelse till sin dotter, den går rätt in i hjärtat. Efter det såg jag den här videon, en MRI scan hur det ser ut när ett barn föds, och herrejävlar, det ser ut att göra precis lika ont som jag kommer ihåg det! Men ändå, så coolt, tänk att jag har gjort det där!? Wow. Jag borde klappa mig själv på ryggen varje dag.


Ja, vi har varit ute och ätit middag och jag har druckit ett glas vin som i tillsammans med värmen gör mig lite snurrig. Och sentimental! Och gråtmild. Sen kom jag att tänka på den här dikten av Billy Collins, och den är ju så vacker och säger precis allt. Tårkanalerna väller över, direkt. Sträck på er och var stolta, alla mammor därute.

She gave me life and milk from her breasts,
and I gave her a lanyard.
She nursed me in many a sick room,
lifted spoons of medicine to my lips,
laid cold face-cloths on my forehead,
and then led me out into the airy light
and taught me to walk and swim,
and I, in turn, presented her with a lanyard.
Here are thousands of meals, she said,
and here is clothing and a good education.
And here is your lanyard, I replied,
which I made with a little help from a counselor.
Here is a breathing body and a beating heart,
strong legs, bones and teeth,
and two clear eyes to read the world, she whispered,
and here, I said, is the lanyard I made at camp.

6 kommentarer:

storasyster sa...

uj här svämmar oxå tårkanalerna över när jag läser o ser dina videos. dikten spat jag till imorn. saknar ig syster...

Charlie sa ... sa...

Underbart att bli emotionell, känna hur känslorna bara kommer. Få gråta lite. Jag blir sådär ibland. Behöver det!

Kram

Desiree sa...

Jättefina videos. Klart man får tårar i ögonen då man ser dem. Jag tror man uttrycker uppskattning för det man har då man blir lite extra emotionell ibland. Både fint och viktigt.
Kram på dig.

Miss Marie sa...

Storasyster - visst är de fina! :)

Lotta - visst behöver man det ibland! Jag blir bara lite överväldigad ibland, det där som man som förälder tar för givet, och sen inser man att det ändå är så stort, det man gör varje dag. Coolt.

Desiree - ja, tror man måste ha ett hjärta av stål för att kunna stå emot de där videorna!

Sandra sa...

Know the feeling ! Man behöver lätta på det där trycket ibland. Det är så otroligt mycket känslor i omlopp. Jag kan bli oerhört känslosam när jag lyssnar på musik. Kram

Miss Marie sa...

Sandra - ja, ibland krävs inte mycket för att det ska börja forsa... :)