onsdag, maj 30, 2012

Philosykos



En ny doftfavorit är Philosykos från Diptyque. Jag klarar inte av tunga dofter, men den här är lätt som en fjäder, en massa dofter i en, men inte så att den lämnar ett doftspår efter bäraren, utan den anas bara. Philosykos betyder "vän av fikonträd", och jag har inte luktat på ett fikonträd någon gång, men luktar de så här vill jag ha en hel trädgård full med fikonträd! 

Inspirationen till parfymen kom när parfymmakaren var i Grekland, där han var tvungen att gå genom en skog av fikonträd för att komma till havet. När han åkte hem tog han med sig några fikonblad för att kunna känna doften även hemma.  

Jag luktar fikon. Vad luktar du?

12 kommentarer:

Sahra sa...

Jag är doftallergiker så jag doftar helst så lite som möjligt. Men min deo o lotion är biorherm och luktar bara fräscht lite år citrus hållet

Anna sa...

Idag luktar jag lite lakrits, har Loverdose från Diesel på mig. Passar mig utmärkt som älskar lakrits.

Channal sa...

Jag är en Doftnörd! Just nu doftar jag Clean eller Cherryblossom från Elizabeth Arden! Till fest blir det lite tyngre! Nu blev jag nyfiken på din doft! Finns den i Sverige? Mina favoriter som jag aldrig tröttnar på och återvänder till är Gucci den rosa och SJP Lovely!
Kramar Anna

storasyster sa...

Svett ;) puss på dig!

Annika sa...

Låter HÄRLIGT!!
Ska se om Sephora har den hos sig.
Gillar också dofter...OCH White Linen är nog den som jag har mest.
SJP lovely är verkligen inte dum den heller, som Anna skriver om ovan...
SÅ mkt härliga parfymer det finns!!
JUst nu stinker jag SVETT, men ska snart duscha bort det...LOVAR :-)

Miss Marie sa...

Sahra - jag har också Biotherm-lotion för tillfället, luktar gott!

Anna - hmm, inte så säker på att jag skulle gilla lakrits, men det är en spännande doft!

Anna - vet inte om den finns i Sverige? Skulle kunna tänka mig att den finns på NK o liknande, där de säljer diptyques doftljus borde de också ha den.

Storasyster - tur att jag är långt ifrån dig! ;)

Annika - SJP Lovely gillar jag också, den är en gammal favorit!

smile sa...

Solkräm! :-)

Jag använder inte parfym på sommaren. I vintras upptäckte jag The one av Dolce & Gabbana. Gillar inte bara doften, även namnet. Som jag letade efter ny parfym och till sist hittade jag den. Och vad hette den? The one! Såklart!

Ha det gott! Idag behöver jag ingen solkräm, det är småmulet. Tyvärr.

Miss Marie sa...

Sara - solkräm, härligt! :) The One luktar verkligen gott!

Molly P sa...

Jag luktar nog mest bara hud, tror jag :) Och olivtvål. Är parfymöverkänslig så det blir inga doftande produkter för mig. Som tur är tål jag naturliga blomdofter och liknande så sådant omger jag mig gärna av även om det inte är PÅ mig.

Miss Marie sa...

Molly - när jag var gravid gillade jag inte heller lukter, o sen när Alfred var liten ville jag inte ha några konstiga dofter på mig, men nu känns det dags igen! :)

Anna, Fair and True sa...

Lite fint namn

Nilla sa...

Den vill jag ha! :-)