tisdag, april 24, 2012

Veggie Burger



Vegetarisk burgare kan vara riktigt goda! Fylld med quinoa, sötpotatis och zucchini är de verkligen hur gott som helst. Jag serverar med turkiskt bröd som jag hittar på marknaden, men det funkar även med klassiska hamburgerbröd, pitabröd, tortilla... vad än man nu har hemma!

Jag hittade receptet hos Martha Stewart och har ändrat lite i det.

Burgarna
1,5 dl sköljd quinoa
2 dl vatten
1 morot
2 sötpotatis
1 zucchini
1,5 dl ströbröd eller brödsmulor
1 stort ägg, vispat
salt och peppar

Halvera sötpotatisen. Lägg dom med skalet nedåt på en ugnssäker plåt, ringla över lite olivolja och sätt in i ugnen på 200° i ungefär 20-30 minuter tills sötpotatisen är mjuk. Låt svalna och gröp sedan ur sötpotatisen och lägg innehållet i en skål.

Koka upp vattnet in en kastrull, tillsätt quinoan och sänk värmen och koka tills allt vatten är absorberat, ungefär 12-15 minuter. Låt svalna.

Skala och riv moroten, riv zucchinin och lägg i skålen med sötpotatis. Mosa allt med en gaffel. Tillsätt quinoan, det vispade ägget, ströbrödet och salta och peppra.

Forma burgarna, jag gör dom ungefär handflatsstora till vuxna och mindre till Alfred. Ringla lite olivolja i en stekpanna, sätt den på medelvärme och stek burgarna. Stek var sida i ungefär 6-10 minuter, beroende på hur tjocka burgarna är.

Dressing
1,5 dl grekisk yoghurt
100 gram fetaost
chilisås

Blanda ingredienserna i en skål med en gaffel. Krydda med chilisåsen tills det blir lagom starkt för din smak.

Servera burgaren i något gott bröd med en stor klick dressing!

8 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Det såg gott ut!

Jenny sa...

BIG LIKE från vegetarianen over here! :)

Miss Marie sa...

Anna - det är det också! :)

Jenny - prova och se om du like-ar det då också! :)

Charlie sa ... sa...

Gott det ser ut! Roligt med veggierecept.

Desiree sa...

Både låter och ser jättegott ut. Kul med andra alternativ än de vanliga burgarna.
Jag gillar din experimentlusta i köket :-)
Kram!

Miss Marie sa...

Lotta - det är gott! Bra att du illar veggo! :)

Desiree - det är överraskande gott! :)

Sofia sa...

Lät gott! Men jag får nog tetsa den när jag är själv hemma ;-)

Miss Marie sa...

Sofia - har du också en köttätare hemma? ;)