onsdag, februari 22, 2012

Bovetepannkakor med blåbär



Som ni vet så har jag snöat in på American Pancakes lite grann. Det och det faktum att det finns en hel massa spännande sorters mjöl här i Tyskland ledde till att jag i helgen provade att baka med bovetemjöl för första gången. Bovetemjöl är glutenfritt och har lågt glukemiskt index. Trots namnet så är det inte släkt med vete utan det är en ört. Eftersom det är glutenfritt är det svårt att baka på mjölet, men däremot funkar det utmärkt till pannkakor. Amerikanska forskare har också kommit fram till att bovete kan minska kolesterol. Både ryska blinier och franska galettes görs ursprungligen på bovetemjöl. Spännande! Klart jag var tvungen att prova.

2 1/2 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
en nypa salt
en nypa socker
1 ägg
2 1/2 dl valfri mjölk (ko, mandel, soja...)
smör/olja
blåbär

Dela äggulan från vitan. Vispa vitan fluffig. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt sen mjölk och ägg, vik försiktigt i äggvitan. Låt vila en stund. Stek i smör/olja. När pannkakorna börjar bubbla och och bli bruna på kanterna, lägg på lite blåbär på varje pannkaka, vänta en stund och vänd sedan så de steks på andra sidan. Servera med mer blåbär och lönnsirap.

Pannkakorna blev riktigt goda, både Alfred och Engelsmannen gillade dom! Som ni ser så orkade Alfred knappt vänta på att smeten skulle bli klar...


10 kommentarer:

Sahra sa...

Pannkakor är så himla gott och särskilt amerikanska. Mycket bär. Mums. Var det svårt att hantera smeten i pannan med bovetemjöl. Skulle gärna vilja prova en nyttigare variant för det är ett perfekt mellis innan träning. Eller det skulle kunna vara det om man bytte ut vetemjölet

Sofia sa...

Later mumsigt och nyttigt! Alfreds lilla hand finns ofta med pa dina foton nu, sa sott!

Miss Marie sa...

Sahra - jag hade inga problem med bovetemjölet, smeten blev helt ok. Du får prova!

Sofia - ja, sött eller väldigt irriterande, det är frågan! ;) Han vill i alla fall väldigt gärna vara precis där mamma är... ;)

Charlie sa ... sa...

Ja, gott!!! Jag äter ofta, eller ja...nästan varje helg!
Helst med mycket bär till.

Fina byttor du har!

Och Alfreds lilla hand där....så söt

curlingmamman sa...

Det där lät gott, måste jag prova :) kram

Miss Marie sa...

Lotta - jag vill också ha mycket bär eller frukt till, så gott! :)

Curlingmamman - absolut! :)

Annika sa...

Naawwww...vilken gullig bild med den lilla handen.
Pannkisar är så otroligt gott.
I vårt hus är det Peter som gör dem!
Bär till vill jag också ha!!
KRAM!!!!

Desiree sa...

Tack för receptet. Så gulligt igen med Alfreds lilla hand som försöker nå upp. Jag har bovetemjöl hemma och tycker att det är gott att ha just i pannkakor både am pannkakor och svenska pannkakor. Gillar att det har en lätt nötig smak på detta mjöl. Det var ju pancake day samma dag som semla dagen och jag har ju precis insett att jag ännu inte fått några pannkakor denna vecka så jag ska ta ditt recept och fixa till en batch.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Haha, Alfreds hand är alltid där! :)

anna of sweden sa...

Åh, vilken härlig bild!