tisdag, juli 19, 2011

Kronärtskocka


Kronärtskocka är en all time favourite hos mig. Jag älskar det! Jag lärde mig äta det i Frankrike och jag tror inte jag hade börjat äta det annars, för de ser ju lite läskiga ut, eller hur? Taggiga och kantiga. 

Jag skär av stammen, klipper topparna på bladen, sköljer väl och kokar sen i lättsaltat vatten i 30-45 minuter, beroende på hur stora de är. De är klara när det går lätt att dra bort ett blad. Sen pressar jag lite citronsaft över den och drar av bladen och doppar dem i lite smör. Man äter bara nederkanten av bladen, så det finns inte så mycket mat på den! Jag äter inte de allra minsta bladen, för det finns knappt någon mat på dom, så de skär jag bort, plus håret innan jag äter själva botten, som är det godaste av allt! Mums!

8 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Håller med, älskar också kronärtskocka! Även på burk men föredrar färsk. När jag var aupair i USA tog jag hand om en kille som åt bara 4 rätter typ (han var 4 år) och en av dem var kronärtskocka!

Molly P sa...

Älskart! De är fantastiska med aioli också, det brukar vi ha som en rätt när vi fixar tapas.

Anonym sa...

japp med majonnäs eller vinägrette...

storasyster sa...

Aha... det kanske man borde testa. har nog bara ätit på burk nån gång tror jag. men aldrig tillagat själv, men det lät ju inte så svårt. Bra tips!!

Miss Marie sa...

Anna - jag har aldrig ätit på burk, förutom när det funnits på pizza! Kanske är lite smidigare med burk, de behöver ju koka ganska så länge...

Molly - mums, låter gott!

Anonym - smaskigt!

Storasyster -inte svårt alls, men det är inte så mycket mat på dom heller!

Sandra sa...

Jag borde verkligen göra slag i saken med kronärtskocka...det ser ju så fasligt gott ut.

Miss Marie sa...

Sandra - gör det! :)

Anonym sa...

jag har faktiskt aldrig ätit kronärtskocka men har alltid velat testa. nu måste jag testa detta!