tisdag, september 07, 2010

Barnvagnsjakt

Vissa saker är ju enkla att införskaffa till Blueberry. Typ söta små kläder och fårskinnsmössa. Inte så enkelt är djungeln av barnvagnar därute. Eller förlåt, numera heter det inte barnvagn utan baby transportation system. Viktigt det där.

Vi har två kriterier för vår vagn:

1. Den måste få plats i hissen. (Hissen är sjukt liten!)
2. Den måste vara lättstyrd. Vi har lärt oss att tyskarna inte gärna flyttar på sig så antingen är valet att köra på dom eller att ha en vagn som går lätt att styra undan. Det sistnämnda verkar bättre för bebisen! ;)

Inte så fasligt svårt kan man tycka. Men det är det! De vi har tittat på och tyckt om är
Brio Go och Buggaboo Cameleon. De båda är ganska lika och väldigt, väldigt lättstyrda. Men vilken är bäst?! Ingen aning. Och så en fråga. Till båda två kan man införskaffa en resväska och det är kanske något vi borde ha med tanke på att vi kommer att resa en del med Blueberry. Jag har hört en del skräckhistorier om barnvagnar som blir skrapade eller på annat sätt förstörda vid hanteringen på flygplatser, och då kanske det är en bra försäkring att ha en resväska istället för en trasig barnvagn?

Japp, som ni hör, svårare än man kan tro...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en väldigt trevlig och underhållande blogg.
Förstår att det är ett dilemma med vilken barnvagn som passar bäst. Själv så vet jag precis vilken som passar mig bäst nu dvs. när jag inte behöver någon längre :-D
Vi bor i London så mina två pojkar har fått åka en hel del flyg, public transport samt test div olika vagnar. Till en början så hade vi en Bugaboo, tätt följt av en Phil & Ted (tätt mellan barnen) men vi behöll Bugaboon. Jag tyckte att när han kom upp i 1 årsåldern så såg han ut som en jätte i den lilla vagnen men annars en toppen vagn!
Till slut så föll jag för en Mountain Buggy, tror dom heter Urban Jungle i Sverige eller så är det tvärtom. Den är kanon, som bebis så kan dom ligga ordentligt sen kan dom sitta bekvämt och den är väldigt skön att köra (inte allt glömma på alla kullerstenar!). Den funkade fint i Londons lokaltrafik, tunnelbana och att flyga med! Den är också kanon när du kommer till Sverige och det är snö.

http://www.mountainbuggy.com/urban_jungle.htm

Stort grattis till knådden!

//H

Miss Marie sa...

H - tack! Urban Jungle har jag inte sett i någon va de affärer jag har varit i... eller iaf inte lagt märke till! Kanske är något jag ska kolla upp! Vi har ju ibland snö i München också så den behöver klara av lite snö!