torsdag, mars 11, 2010

Dinkelbröd

Tyskarna är ju kända för sitt bröd. Det finns mycket olika slags bröd; dinkel, surdeg, vitt, grovt, med frön, utan frön och så vidare. Det finns också en hel massa olika sorters mjöl om man vill baka eget bröd.

Jag köpte två sorters dinkelmjöl häromdagen, det ena grovt och det andra lite ljusare. Vad som gör dinkelmjöl lite nyttigare än annat mjöl är att det har högre proteinhalt, mer B-vitaminer och högt innehåll av baldn annat zink och magnesium.

Idag provade jag att baka med dinkelmjölen, och det blev jättegott! Dinkelbröd blir inte lika pösiga som vetemjöl, men minst lika goda. Jag bakade efter Renée Voltaires recept, och det kan jag rekommendera! Gott gott gott!

7 kommentarer:

Annika sa...

Mums...underbart gott!!
Gud så sugen jag blir...

Miss Marie sa...

Annika - ja, det blev riiiiiktigt gott! Kan verkligen rekommendera det här receptet!

Desiree sa...

Mums mums mums det här brödet ser jättegott ut! Ja tyskarna förstår jag är kända för sina bröd. Här finns det inte alls speciellt mycket gott bröd att köpa så jag bakar det mesta. Ska kolla in detta recept. Tack!

Miss Marie sa...

Desiree - det är ett lätt men väldigt gott recept! Kan förstå att amerikanerna inte är så bra på bröd, det är inte engelsmännen heller!

Anonym sa...

Får vi smaka färskt gott bröd när vi kommer:)?

storasyster sa...

Ååå va kul med massa olika mjölsorter! köp hem en av varje så ska vi baka bröd när jag kommer! Ett tips är att blanda vetemjöl och dinkelmjöl för att inte få ett så kompakt bröd. Ditt bröd ser helt underbart ut!! Du är jätte duktig på att baka bröd!!

Miss Marie sa...

Anonym - javisst!

Storasyster - okidoki! Du kan få stå o baka hela tiden! ;)