onsdag, februari 24, 2010

Råd till bröllopsplanerare

Vid den här tiden förra året var vi mitt uppe i bröllopsförberedelser. Mamma sydde brudklänningen, jag sydde servetter och bunting, vi letade tärnklänningar och kostym till Engelsmannen, försökte fixa alla papper så att vi skulle kunna gifta oss och så vidare. Det var mycket att tänka på men framförallt var det kul!

Jag vet att en del blivande brudar letar sig fram till den här bloggen, eftersom jag har skrivit en heeeel deeeel om bröllopsplanering under tiden då vi planerade vårt bröllop. Nu så här i efterhand är jag ju gammal och vis och tänkte dela med mig lite av vad jag tycker ni bör tänka på innan ert bröllop!

1. Hitta en bra fotograf. Vi tvekade lite om vi skulle ha en riktig fotograf med på vår bröllopsdag eftersom vi har många bland våra vänner och familj som är bra hobbyfotografer, men jag är så glad att vi valde att lägga pengar på en riktig fotograf! Hobbyfotografernas bilder är också otroligt roliga att ha, men det känns bra att ha riktigt fina bilder från bröllopet.

2. Om ni har en fotograf med under bröllopsdagen, skriv en lista på vilka foton ni absolut vill att han ska ta! Ge den listan till fotografen OCH någon annan som kan hålla koll på att fotografen verkligen följer listan. Vår fotograf glömde att ta ett kort på mig med mina girls. Jag har ett fint kort från möhippan där alla girlsen är med och skulle så gärna vilja ha ett liknande kort från själva bröllopsdagen, men det glömde jag såklart helt bort under dagen och vår fotograf kom inte heller ihåg det. Jag grämer mig fortfarande.3. Ha mycket blommor! Jag som älskar blommor hade funderat mycket på hurdana blomsterarrangemang jag ville ha, men så här i efterhand önskar jag att vi hade haft mycket mer blommor! Blommor behöver inte vara jättedyrt, det finns vackra blommor som inte kostar alltför mycket.4. Ha med smink, hårspray + annat nödvändigt till festplatsen. Och se till att du har någon som säger åt dig när du borde gå och kamma dig och kanske locka håret lite mer, så slipper du se ut som en surfarbrud med dreadlocks efter att ha varit ute i regnet (om det nu inte är den looken du är ute efter förstås!).5. Bry dig inte om vad andra tycker! Okej, konstruktiv kritik är bra, om du vill ha ett utomhusbröllop i Sverige och någon säger åt dig att du kanske borde ha en reservplan, då ska du lyssna på dom. Men annars är kardinalregeln att inte lyssna på andra, för man kan aldrig göra alla nöjda. Vissa kommer tycka att ni spenderar för mycket på bröllop, andra att ni spenderar för lite. En del kommer tycka att ni borde ha festen på ett slott medan andra säger att det räcker med en lada. Vissa säger att ni borde ha ett litet bröllop medan andra tycker att ni borde bjuda in alla grannar också. 6. Lägg pengarna på det som är viktigt för er! Vi ville ha riktigt fina vigselringar, så vi la ner mycket pengar på dom (trots Engelsmannens föräldrar som undrade varför jag skulle ha diamanter på min vigselring OCKSÅ! Räcker det inte med diamanten på förlovningsringen?). Vi ville ha en sittande middag så la ner en stor del av budgeten på det. Däremot tyckte vi inte det var så viktigt med en DJ eller band så vi hade vår playlist på datorn. Vi ville ha så mycket vänner och familj som möjligt på vårt bröllop, så sparade in på andra ställen. Bestäm vad som är viktigt för er och gå på det!7. Skaffa en extern hårddisk och spara allt där! Det gäller för övrigt för resten av livet också, inte bara under bröllopsplaneringen. Men det är otroligt tråkigt när datorn går sönder några dagar innan bröllopet och man inte kan rädda bilder som till exempelvis är tagna när din mamma syr din brudklänning och som är oersättliga. Och har du lagt ner mycket tid på att göra en playlist så se till att backa upp den också. Annars kan du lätt förvandlas från en lugn brud till en bridezilla.8. Involvera vänner och familj! De flesta tycker det är kul att hjälpa till inför ett bröllop, oavsett om det innebär att skriva placeringskort, duka, resa tält, läsa dikt under vigseln, underhålla krävande blivande svärföräldrar (eller ja, ingen tycker det är kul så där måste du kanske tvinga dom), vara toastmaster, plocka blommor och så vidare.
9. Utnyttja dina talangfulla vänner och familj. Det kanske borde falla in under ovanstående punkt, men jag tycker det är en egen! Har du en kompis som kan sjunga så be den välja en sång att sjunga för er under vigseln, är en kompis duktig med blommor så be den hjälpa till med blomsterarrangemang och brudbukett, är en kompis duktig med smink så fråga om hon kan sminka dig, har din mosters fosterbarns farbror en cateringfirma så se om ni kan få en bra deal på middagen, jobbar din kusin i en inredningsbutik så se om ni kan få låna saker att dekorera med. Det handlar om kontakter och att våga fråga!10. Be true to yourself. Jag vet inte hur många brudar jag har sett med vita pärlhalsband på sin bröllopsdag. Och om man gillar pärlhalsband så är ju det kanon, men eftersom jag inte ser särskilt många kvinnor som använder pärlhalsband i vanliga fall så tror jag att det är vissa som använder pärlhalsband bara för att de tror att det är det man ska göra. Tänk utanför boxen, välj något som du känner dig hemma i. Och snälla nån, kör inte på axelbandslös klänning bara för att alla andra gör det, de passar inte på alla och det finns så många olika ringningar som man kan välja!
11. Strunta i traditioner. Eller välj iallafall bara de som ni själva vill ha. Det enda som måste ske på en bröllopsdag är att brudparet säger "Ja", allt annat är bara runtisigkring. Vigs man i kyrkan så måste man följa kyrkans regler, men annat än det är det fritt fram. Om jag fick en krona varje gång som någon sa "oh, is that how you do it in Sweden!" så skulle jag åtminstone ha sparat ihop till en tjuga vid det här laget. Jag ville hålla tal under middagen, men det är ju inget som alla svenska brudar gör. Vi hade honnörsbord men det skulle ju funka lika bra att blanda hursomhelst. 12. Gör saker själv. Det finns ingen lag på att någon annan måste göra din bukett, fixa din frisyr, sminka dig och göra manikyr. Du får göra det själv, jag lovar. Vill du ha en enkel frisyr så klarar du det mest största sannolikhet själv och du blir inte övertalad att prova något nytt som "skulle passa dig jättebra!!!". Vill du däremot känna dig ompysslad så ska du såklart fixa nån som gör allt åt dig! Det är din dag, du får bestämma.
Det där är några av mina tips! Vissa önskar jag att jag hade tänkt på innan, andra tänkte jag på innan och det är jag glad för! :)
Lycka till!

9 kommentarer:

Desiree sa...

Väldigt bra och konkreta råd. Jag håller med dig i alla punkter. Superbra summering till alla dem som håller på att planner bröllop. Väldigt fina och stämningsfulla bilder som du också hittat. Snart får man alltså önska dig grattis på 1 års dagen som gift.

Miss Marie sa...

Desiree - det är ett tag till innan vi har nått 1-årsdagen! :) Ja, jag tänkte att jag skulle ta o summera mina bästa råd så de finns på ett ställe!

London Mummy sa...

Marie; valdigt realistiska rad. Du har sa ratt framforallt punkten ang 'be true to yourself '- valdigt klokt!

Anonym sa...

Ett litet råd till, involvera den blivande mannen, det är två som ska gifta sig! Engelsmannen var väldigt avslappnad (viss nervositet måste så klart finnas) på dagen, det syntes att han trivdes i den miljö och bland vänner som ni båda hade valt. Vissa män ser ut som skyltdockor i sina kläder (stela och obekväma). Ungefär som du beskriver pärlhalsbandet ovan. Var er själva på denna dag precis som alla andra dagar! // Din syster som är gift.

Miss Marie sa...

Catharina - det värsta som finns är när man ser brudar och undrar vad som har hänt! Man känner knappt igen dom så uppstassade och uppsnoffsade är de! Såklart man ska vara snygg på sin bröllopsdag men jag tycker inte att man ska se ut som en annan människa...

Syrran - absolut! Jag glömde brudgummen när jag skrev det här! :) Men i stort sett allt kan appliceras på brudgummen också! Det värsta som finns är ju när brudgummen har en hyrd outfit som inte passar perfekt o som man ser att han inte är sådär jättebekväm i... hualigen! Jag har sett många sådana på engelska bröllop; där har brudgummen inget att säga til om!

storasyster sa...

grym lista!!

Miss Marie sa...

storasyster - i know! ;)

Annika sa...

Ja, det var riktigt BRA och jag hoppas att det är många blivande brudar som klickar sig in.
Håller med dig på varenda punkt!!

Miss Marie sa...

Annika - va bra, då är det inte bara jag som tycker så här! :)