torsdag, februari 18, 2010

En Svensk Tiger

Alltså, jag har lite extra beundran för utförsåkare. Det började med Pillan, Pernilla Wiberg. Jag var inte gammal när hon tog VM-guld men jag kommer ihåg hur spännande jag tyckte det var. Hon körde ju så fort! Sen spelade hon in Privilege och den var ju också så bra! Jag fattade inte vad den handlade om, men sjöng med ändå. "Isasuch privaleech, oh oh..." Nej, min engelska var inte så bra då men Pillan var så cool.

Sen kom
Anja Pärson. Då var jag inte lika star stuck. Anja var ju sjukt bra men då hade jag insett hur jäkla farlig utförsåkning kunde vara. 1994 dog en österrikisk utförsåkare och det är bilder som har fastnat hos mig. Och så igår, så faller Anja Pärson. Nej, hon faller inte, hon flyger och hon kraschar. Jag sa till Engelsmannen innan, när han undrade om den där Anja Paerson var bra, att hon kommer köra till max och antingen krascha eller ta medalj. Jag trodde länge att det var medaljen som gällde, men när hon flög där i sista hoppet så stannade hjärtat ett tag.

Och jag tänker på gamla ordsspråket en svensk tiger, Anja hoppade, flög och kraschade i 110 kilometer i timmen. Sen reste hon sig upp. Med litet hjälp och blåslagen, men hon
reste sig upp. Så gör bara en riktigt bra idrottare.

Och jag tror faktiskt att vi kommer få se Anja igen i detta OS. Kanske inte maxad till max, kanske ingen medalj. Men just nu är det bra bara hon åker.

4 kommentarer:

Annika sa...

Ja, fy fasiken vilket FALL!! OCH så nära mållinjen. Om hon klarat det hade det blivit silver. Tror att nästa lopp går i dagarna.
HOPPAS att hon kan genomföra det.
Störtlopp är verkligen dödsförakt...
Jag skulle väl knappt våga GÅ ner för de backarna...
heja Anja!!
Annars beundrar jag nog längfärdsåkarna mest av alla och deras enorma seghet ibland mil efter mil...MY GOD, that¨s endurance...

Anonym sa...

Visst var Privilege bra!! =) Pillan var grym och allt hon gjorde var grymt...tyckte man då =)

Såg riktigt läskigt ut igår. Gillar inte störtlopp alls egentligen. Jag liksom du kommer ihåg när Ulrike Maier körde ihjäl sig. Sedan den dagen är störtlopp förknippat med livsfarligt i min bok.
Men Anja är är ju helt otrolig, tror inte heller vi sett det sista av henne i detta OS.
Heja Anja!!

/Pernilla

Desiree sa...

Så himla synd att Anja åkte ur men tur att hon inte skadade sig med tanke på att hon flög hela 60 meter. Hon är sjukt bra och hon har ju legat på toppen i så många år nu. Anja är verkligen värd att hyllas. Får hålla tummarna att hon tar en medalj.

Miss Marie sa...

Annika - ja, hon åker igen idag! Sjua så här länge, riktigt bra efter gårdagens vurpa! Jag skulle knappt gå nedför backarna, så brant! Både utförsåkarna o längdåkarna kan inte vara helt normala i huvudet med den träningen o riskerna de tar! :D

Pernilla - precis, störtlopp är lite för läskigt för att det skulle vara okej! Är så jäkla impad av att hon åker igen idag! Helt otroligt...

Desiree - Jag håller också tummarna!