lördag, februari 27, 2010

Bo med svärmor?

Ashley Cole skyllde sitt misslyckade äktenskap med Cheryl Cole på att hennes mamma bodde med dom. Ja, det måste ju vara svårt att leva med svärmor när man bor i ett hus stort som ett hotell. Jättesvårt. Och då måste vara otrogen med lättfotade kvinnor. Livet är hårt.

Barack Obama flyttade med svärmor när han och familjen for till Vita Huset. Där verkar allt gå bra, hittills iallafall. Och Vita Huset är nog till och med större än familjen Coles hus.

I USA är största trenden numera att flytta ihop med en äldre generation, det var det även innan finanskrisen så man kan tänka sig att det är ännu vanligare nu. Och jag gillar det! Inte bara blir det billigare (särskilt nu när huspriserna är sanslösa på många ställen) utan man är även fler som delar på matlagning, städning med mera. Har man barn får man inte bara hjälp med barnpassning utan barnen får även en mer nära relation med mor/farföräldrarna.

Jag kanske inte skulle vilja ha en sån boendesituation just nu, som nygift, men i framtiden skulle jag kunna tänka mig det! Om jag nu inte hade en så jobbig svärmor förstås.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aldrig heller!
Johans mamma är jättegullig...men att bo med henne, nej tack!
Jag kan bo nära, men inte tillsammans med. På så vis kommer barnen ändå att få träffa sin farmor/mormor mycket.

Miss Marie sa...

Pernilla - ja, nära kanske är bättre än ihop! Eller så måste man ha ett riktigt stort hus! :D

Desiree sa...

Jag antar att det går bra för Obama dels därför att Vita Huset är stoort men också för att han förmodligen inte är hemma så ofta utan mycket ute på resande fot och olika uppdrag. Visst är det praktiskt särskilt här i USA där dagis är dyrt och fritids och sådant också och det inte finns några VAB-dagar. Men jag skulle faktiskt inte vilja bo vare sig med svärmor eller min egen mamma. Nej tack det blir för påfrestande.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, Obamas får nog mycket hjälp av att ha svärmor boendes i Vita Huset! Särskilt när både Michelle o Barack reser mycket så måste det ju vara bra för döttrarna!