onsdag, december 09, 2009

Tysk Julmarknad

Igår tog vi en sväng förbi julmarknaden som ligger cirka 5 minuter från vårt hem, vid Münchener Freiheit. Fullt med folk var det och fullt med konstig mat som inte såg sådär väldigt aptitlig ut! Såklart fanns det minst 10 stånd med glüwein också. I vissa kan man köpa Schwedischer Glögg också, spännande va!? Man kan också köpa "typiska svenska julljus" vilket är ett ljus med tre armar, om ni förstår vad jag menar? Jag visste inte att det var typiskt svenskt, men hey, man tar seden dit man kommer. Vi såg en affisch som gjorde reklam för ett svenskt luciatåg också, och jag blev jätteglad. Innan jag insåg att luciatåget hade varit i söndags... suck.
Här har vi då Casa Toskana som sålde tysk glühwein och spelade mexikansk musik. Inte helt lätt att hålla koll på såna världsligheter antar jag! :)

Man kan köpa sig en mistel också. Här snackar vi inte nån liten kvist utan hela grenar. Ska det vara ska det vara!

8 kommentarer:

Sara sa...

Härligt med julmarknad! Tyskarna vet hur det ska göras! ;)

Miss Marie sa...

Sara - ja, är det nåt de kan så är det julmarknader!

Desiree sa...

Tyskarna verkar verkligen älska sina julmarknader. Men visst är det mysigt. Ha ha hade heller ingen aning om att ljusstakar med tre armar var typiskt svensk. Misteln var fin.

Miss Marie sa...

Desiree - det kan man lugnt säga, att de älskar sina julmarknader! :D

Anonym sa...

Oh, vad härligt det ser ut.
En sån mistel skulle man ha,/ullis

Miss Marie sa...

Ullis - du får se om Mona i blomsteraffären kan skaffa en sån! ;)

Annika sa...

Tyskarna har svart bälte i julmarkand, tror jag!
WOW!
De kan sin sak!
Smakade du glöggen? Gluhwein är också gott!

Miss Marie sa...

Annika - nej, jag smakade inte glöggen den här gången, men det blir nog någon mer tur till julmarknaden innan det bär av till Sverige o England!