onsdag, december 16, 2009

Jamies Jul

Igår var första avsnittet av Jamie's Family Christmas och jag gillar det! Som ni hör på namnet så var familjen i fokus. Frugan Jools och minstingen Petal var med och gjorde gravy, Daisy och Poppy fick hjälpa pappa att göra amerikanska pannkakor, Jamies syster var med och gjorde Turkey Con Chili och sen hann även Nan Betty och Jamies pappa vara med! Familjejul absolut.

Och det fanns mycket gott i programmet. Jag och Engelsmannen brukar någon gång under mellandagarna få ihop en brittisk julmiddag med kalkon och brysselkål mm. Det brukar faktiskt bli riktigt gott! Vi har ett gammalt familjerecept på Lemon Stuffing, och grejen med stuffing är att man inte bara lägger den mitt i kalkonen utan även under skinnet. Lite småkrångligt och småläskigt, men väl värt det! Jamie la inte någon stuffing i kalkonen utan enbart under skinnet och sen delade han några clementiner och la in dom i kalkonen. Enligt Jamie hjälpte det till att göra kalkonen saftig och god. Det är något som vi ska prova i år!

Jamies barn, Daisy och Poppy, fick vara med och göra amerikanska pannkakor, och det lilla extra där var att de rev ner lite päron i smeten innan de började grädda pannkakorna. Det har jag inte provat men blev väldigt sugen på. Det blir amerikanska pannkakor till frukost nån gång under jul!

3 kommentarer:

Desiree sa...

Mums låter gott och fräsht med lemonstuffing. Det hjälper nog att krydda fint genom att stoppa kryddorna under skinnet på kalkonen så att köttet får dra åt sig av dessa under tilllagningen.
Am pankakor är supergott. Jag har inte heller provat att ha päron i smeten men det blir nog gott. Jag brukar ha i blåbär i smeten och det blir supergott.

Anonym sa...

Det tackar man för:)Ullis

Miss Marie sa...

Desiree - ja, Lemon Stuffing är riktigt gott! Jamie sa att man kunde ha blåbär, banan eller vad man ville i pannkakorna, är nog gott!

Ullis - vi får se vad det smakar först! :D