onsdag, november 11, 2009

Liverpool

Ända sedan jag började komma till Liverpool så har staden mer eller mindre varit en byggnadsplats. Det har renoverats, byggts till och ändrats. Liverpool var Capital of Culture 2008 och till dess byggdes mycket om. Just nu är det the waterfront som är under ombyggnad. Det har satts upp statyer för att minnas de som kämpade för Liverpool och England under andra världskriget, Liverpool var hårt attackerat och drabbades av mer än 80 flyganfall. Det har snyggats till och nu är the waterfront faktiskt väldigt mysig. Man ser ut över floden Mersey där man ibland ser riktigt stora fartyg som är på väg till Liverpools hamn. Det ståtligaste huset längs med Mersey är the liver building, med två stora fåglar på toppen, och det är på UNESCOs världsarvslista. Legenden säger att om fåglarna skulle flyga iväg från huset så skulle Liverpool upphöra att existera. Nu byggs en ny byggnad vid the waterfront, som ska bli museum of Liverpool. Det är en modern byggnad och jag tycker inte alls att den passar in! Husen vid hamnen är av gammal stil så jag förstår inte varför man gör de nya byggnaderna moderna? En till modern byggnad har byggts och där finns bland annat en affär med Beatles-grejer, för ni vet väl att All You Need is Love?
Från hamnen kan man nu också gå in på Liverpools nya shoppingcentrum som stod färdigt för ungefär ett år sedan, Liverpool One. Där finns det shopping!

9 kommentarer:

Annika sa...

Vilka VACKRA bilder!! Vilken stämning de förmedlar. Och så syns det där bleka novemberljuset så bra.
Vilekn fotograf du är. hatten av till dig!!!

Desiree sa...

Jag tycker det ser vackert ut där. Läckert med de gammla vackra byggnaderna. Men jag håller med om att den nya moderna kanske inte passar in. Men det verkar som om renoveringarna och ombyggnaderna blir värt det hela. På det första kortet så ser det nästan ut som om den moderna byggnaden sitter ihop med den gammla bakom. Blir ju lite lustigt. Har aldrig varit i Liverpool men det ser fint ut. Du har ju fått jättefina bilder här i skymningen.

Anonym sa...

Nu vill jag åka till Liverpool!
Vilka bilder! Verkar vara en toppenstad.
/Pernilla

Miss Marie sa...

Annika - tack! men jag kan inte ta allt beröm, några är Engelsmannens bilder! :)

Desiree - den moderna byggnaden sitter inte ihop med den gamla, men de är nära varandra! tycker det hade varit bättre med nåt i samma stil, men tydligen tyckte inte arkitekten detsamma...

Pernilla - jag sa ju att du skulle ta Liverpool ist för London! ;)

Anonym sa...

Du sa ju det =)
Tänk om Ryanair kunde börja flyga dit från Gbg också.

Miss Marie sa...

Du får hoppas det! Annars flyger KLM från Liverpool också.... men såklart dyrare! Men du har ju annan resa inplanerad nu o jag är inte ett dugg avis! Inte alls. Näpp.

Ninnie sa...

Så roligt att få se bilder och läs lite om Liverpool, en stad jag knappt vet något alls om...! Det ser vackert ut där du fotat.

Anonym sa...

Jag vill åka dit och titta, som du sa så var det ju byggarbetsplats där förut, ändå var det mysigt vid hamnen./ullis

Miss Marie sa...

Ninnie - Liverpool är en vacker stad med mycket historia! Jag kan rekommendera ett besök!

Ullis - det ser verkligen bättre ut än när ni var där!