tisdag, oktober 20, 2009

Mat i Italien

Jag hade ju hört talats om maten i Italien, och jag gillar verkligen italiensk mat. Men italiensk mat och italiensk mat i Italien är verkligen helt skilda saker! Vi har aldrig ätit så god mat som vi gjorde i Italien. Oftast är ju det enklaste det godaste, som bröd med lite högklassisk olivolja på, ett glas vin och färsk persika. Eller en enkel pastarätt med raviolikuddar i tomatsås med parmesan.Och spaghetti med havets delikatesser... Engelsmannen tycker det här är hur äckligt som helst, men jag njuter! Det är ju verkligen hur gott som helst!Engelsmannen föredrog den här spaghetti al Chianti. Spaghetti med lite bacon och kokat i vin. Det låter konstigt men det var riktigt gott!Och den italienska glassen är ju i en klass för sig. Så fräsh och så smakrik. Lite annat än GB glass...
Har jag förresten sagt att de har fantastiska desserter också? Crème brûlée, sådär perfekt perfekt med krispigt skal och mjukt och gooeyig inuti. Mmmm....De som föredrar chokladdesserter kan också hitta godsaker...Och en så enkel sak som pizza är så mycket godare i Italien. Bra råvaror är ett måste! Och visst är det ganska sött att man får ut en pizza för två?
Har jag sagt att de italienska vinerna är underbara? Vi bodde mitt i hjärtat av Chianti och var man än gick fanns det fantastiska viner. Jag smakade till och med dessertvin. något som jag i vanliga fall tycker är lite för sött och liksom onödigt, men det här var riiiktigt gott! För att inte tala om de vanliga vinerna... Det var tur att vi hade en stor bil så vi kunde ta med oss mycket vin hem! :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det där såg inte dumt ut alls. Vad hungrig jag blev helt plötsligt =)

Miss Marie sa...

Pernilla - eller hur! :) Och då har jag ändå inga bilder på den maten vi åt på kvällarna... det var riktigt mumsigt! :)

Annika sa...

OJ, vad gott!! OCH, vilka vackra bilder!
HUR fick du din fösta bild så stor??? den är fantastiskt BRA!!!

Miss Marie sa...

Annika - mm, riktigt gott! Kolla den här länken så får du veta hur man gör bilden större! http://awomanalifeablog.blogspot.com/2009/09/hur-man-forstorar-bilder.html

Desiree sa...

Åh dregel, mums vad allt såg gott ut! Jag förstår dig precis när du säger att italiensk mat är något och mat i italien en helt annan grej. Det samma gäller mexikansk mat och mat i mexico. Men italienarna har verkligen underbar mat. BÅde huvudrätter och efterrätter. Jag är ju en riktig glassoman så att komma till italien kommer passa mig fint. Den där pizzan såg supergod ut men shit vilken stoooor. Jag tycker din pasta med havetsläckerheter såg väldigt smarrig ut men även engelskmannens pasta kokad i vin såg spännande ut. Åh vad mycket gott, nu vill jag verkligen till italien.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, det finns en hel massa god mat att njuta av i italien! det är inte särskilt billigt, men sjuuukt gott!

Anonym sa...

Åh, vad gott det låter, och riktigt italiensk god olivolja. Vinerna låter också väldigt goda. Har ju varit i Rom och njutit maten där, men Toscana låter mer genuint och godare. Vill dit någongång. Väldigt fina bilder, ni måste ha njutit ordentligt, och det ska man väl göra på sin smekmånad:)/ullis

Miss Marie sa...

Ullis - absolut! :D

akira sa...

Du är så fiiin min lilla syster!!! Maten ser gudomlig ut!! Hoppas du snodde med dig ett o annat recept som du kan bjuda på sen :D puss