fredag, oktober 16, 2009

Fredagstema: Favoritfilmer

Dagens fredagstema, från Erica, är favoritfilmer! Tricky! Jag har många favoritfilmer, så svårt att välja, men också svårt med "show"-delen eftersom jag helst vill använda egna bilder för att visa! Det blir ju lite svårt med favoritfilmer... Men den här gången får jag "låna" bilder istället! :)

Jag älskar film och ser mycket hellre en film än ett tv-program, så förbered er på ett långt inlägg! En all time favourite är Love Actually. Den brukar jag alltid titta på någon gång under vintern, strax innan jul, för att få den rätta känslan av julfrid och kärlek. Jag tycker att den är så bra! Den kan jag se hur många gånger som helst.Stardust är en annan film som jag gillar. Jag brukar inte gilla fantasy, sci-fi och övernaturliga saker, men den här filmen tilltalar mig! Den är snyggt filmad, snygga omgivningar, bra effekter och bra skådisar med en bra story!Little Miss Sunshine är en sån film som man inte kan titta på och inte gilla! Man helt enkelt måste gilla den lite dysfunktionella familjen med alla individer som är intressanta var för sig men i grupp blir superintressanta! Det är helt enkelt en underbar film!Sex and The City - The Movie. Jomenvisst såklart. Gillar man glitter och glamour så måste man nog gilla den här filmen. Och även om jag stör mig nåt otroligt på självupptagna Carrie (vaddå egoistisk?!) så kan jag förbise det och gilla resten av filmen!En svensk favorit är Så Som i Himmelen. Allt i den filmen är bra så jag förstår att den blev oscarsnominerad! Jag gillar historien, karaktärerna och också omgivningen där den utspelas. Snö!Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain... Ja, den är så bra! Amélies längtan efter kärlek, alla de ovanliga karaktärerna... och så utspelas den ju i Paris, bara det är ju nog! :)Batman Begins. Sa jag att jag inte gillade sci-fi och liknande? Well... Men jag gillar nya Batman! Han är lite mer känslig och lite mer mörk än tidigare batmanfilmer. Me like!Cold Mountain. Swoon! Renee Zellwegger och Nicole Kidman gör otroligt bra ifrån sig i filmen, och det är inte konstigt att Renee fick en oscar för sin prestation. Och så är ju jag väldigt svag för romanser med lite förhinder...Atonement. Swoon igen. Keira Knightley och James McAvoy. Alltså, hur fin som helst, både filmen och kärleken. Och bra kärlekshistorier behöver ju inte alltid sluta lyckligt...Sa jag att jag inte gillade övernaturliga filmer? Hmm, en film om vampyrer kanske ändå måste klassas som övernaturlig? Men jag gillar Twilight, jag gillar boken och jag gillar filmen. Jag ser fram emot resten av filmerna från serien också!

Det här är några av mina favoritfilmer, fler fredagsbloggares favoritfilmer kan ni se här:

Nilla Simone Desiree Annika Anne Petra Millan Anki Marianne Victoria Cecilia Leopardia Strandmamman Jemaya MiaD Lena Erica(jag) Marie Saltistjejen Lia Marina Anna Maisoui Ingabritt Västmanländskan Emma Kristallena Victoria Christel Moster mjölgumpa Musikanta Norrsken&stjärnfall Taina Sparkling Marskatten Sara Lisa Bollebygdsbo Birgitta iamannika Lullun

8 kommentarer:

Millan sa...

Jag skulle nog itne heller kunna valja en favoritfilm. Det beror liksom precis pa vilket humor man ar pa! Men jag haller med om att alla de du skrivit om ar bra! Har inte sett Stardust men resten har jag sett och tyckte om. Twilight sag jag ratt nyligen och storgillade vilket forvanade mig eftersom det inte alls ar min typ av film!
kram o trevlig helg

Annika sa...

DÄR ser man!! LOVE Actually är ju en film jag glömde på min lista och en film jag ÄÄÄLSKAR!!! SÅ ljuvlig den är!! den har jag sett x-antal ggr!!
Twilight är en SNYGG film! jag sager bara baseballscenen!! Måste vara bland det snyggaste i hela filmhistorien...
Amelie är en fin film, gillade den mkt (har den på dvd).
SATC filmen glömde jag HELT bort!!! Puts väck ur hjärnan, men den älskar jag ju, needless to say...
Charlotte retar mig mest av tjejerna :-)
Little missSunshine är härlig...

Nilla sa...

Jag ler åt det Millan skrev här ovanför. Hon har sett alla utom Stardust. För mig är det pinsamt tvärtom. Jag har bara sett Stardust... och den gillade jag! Så nu skriver jag upp de andra på Att se-listan. Ha det bra.

Nilla sa...

Jo förresten, Sex and the city och Batman har jag sett. :-)

Desiree sa...

Love Actaully är ju en superhärlig film. Den gillar jag också supermycket. Många av de andra du tagit med har jag faktiskt inte sett så det är välkommet med bra filmtips till framtiden. Sex and the City var också en av mina favoriter. Ha en fin helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Oj vad många filmer alla gillar.
Så som i himelen har jag sett och uppskattar mycket. Den var fin.

Erica Pettersson sa...

Jättebra filmtips! Själv har jag sett ett par stycken av dessa, men inte alla. Så det blir nog att göra snart :D
Stardust såg jag tidigare i år, och jag håller med om att det var en riktigt bra film :)
Däremot är Love Actually en film som jag inte har sett, och det känns som att jag är den enda som inte sett den ;)

Hoppas att du får en bra helg!
MVH /Erica

Anonym sa...

Har inte sett alla dessa filmer, men håller helt med om Love Actually. Den är underbar! och perfekt att se vid jul för att få rätt stämning. Medan du sov passar också bra då.