torsdag, september 24, 2009

Ytterligare en orsak att ogilla Tyskland

Jag tror nog aldrig jag kommer att riktigt gilla Tyskland. Visst, det är ett helt okej land, men det är så... tyskt. Hårt och ganska kantigt. Och det blir ju inte bättre av att de har regler. Många regler. Särskilt i den katolska delen av Tyskland.

På söndagar, exempelvis, har alla affärer stängt. Däremot så går det såklart att få en öl. Eller två. Eller tio. Öl är en rättighet i Tyskland! Och man ska vara lugn och tyst på söndagar. Man får exempelvis inte spika upp en tavla, tvätta eller på något annat sätt störa friden. Men självklart kan kyrkklockorna (och det finns många kyrkor!) ringa, en gång i timmen med start klockan sju på morgonen. För det stör ju inte alls.

Och igår hittade jag ytterligare en sak att störa mig på. Vi skulle posta de sista tackkorten (det har tagit lååång tid att fixa alla dom!) och gick till posten. Jag har gjort det förut och det har inte varit några problem... Men nu var tydligen kuverten för små. Ja, för SMÅ! Jag tycker att kuverten har en fullständig normal form och storlek, men i Tyskland måste visst kuverten vara större. Visst, vi kunde skicka dom om vi ville, men då skulle det kosta 3 euro styck, alltså cirka 30 kronor. Ett vanligt frimärke ut till Europa går vanligen på 70 cent, alltså cirka 7 kronor.

Så nu ska jag sprätta upp alla kuverten och skriva adresserna igen, på större TYSKA kuvert. Ni vet, så att det blir rätt. Man kan ju inte skicka för små kuvert, vet hut!

2 kommentarer:

Desiree sa...

Åh vad jag gillar det här inlägget. Självklart gillar jag inte att du ska behöva sprätta upp alla kuverten,köpa nya stora tyska kuvert och gå till posten igen men jag känner precis så som du gör i Tyskland fast här. USA och södern är ok om det vore mindre amerikanskt...ha ha. Södern är nog den delen av USA som är som mest amerikanskt och konservativt dessutom. Jag skulle tycka mycket mer om södern om folk och stället inte var så in i norden amerikanska. Även om det inte finns fullt lika många knäppa regler som ni har i Tyskland så finns det mycket annat här som driver en till vansinne. Jag tycker så synd om dig som måste göra om allt jobb med kuverten. Jag förstår verkligen att det känns bläää.

Miss Marie sa...

Desiree - jag tror det är oundvikligt när man flyttar till ett nytt land! Tror nog lla känner sig lite frustrerade då och då... Det är ju alltid annorlunda, var man än flyttar och vissa saker förstår man sig bara inte på!