måndag, september 28, 2009

Oktoberfest

I München är det nu fullt med folk, öl och spyor. Jajamänsan, det är dags för Oktoberfest. Festen är inne på sin andra vecka nu, och vi gjorde ett besök i tisdags kväll. Och ja, vad ska man säga? Det är ett stort område, där alla bryggerier har varsitt gigantiskt tält fyllda med träbord och träbänkar där tyskar och turister i dirndls och lederhosen sjunger, dansar och dricker öl. Massor med öl. Man kan enbart beställa öl i literglas, så kallade maßkrug, och oktoberfestölen är lite starkare än vanliga ölen. Runt 6-7%.Tyskar och turister klär sig i dirndl och lederhosen, fler än jag faktiskt trodde skulle göra det! Engelsmännen, som inte har några egna traditioner, tycker det här är jättekul och köper lederhosen för 200 euro som de bara använder en gång. Antar att det inte finns så stort användningsområde för lederhosen utanför Tyskland... :) Min Engelsman har inte köpt några lederhosen och vill det tack och lov inte heller!Visst är Oktoberfest en folkfest, men det påminner mig ganska så mycket om om en blandning mellan dans i folkparken och den årliga marknaden som alltid kommer till min hemort på vårkanten. Jag ser inte det speciella i det, på något vis! Att det finns folk som kommer till München enbart för Oktoberfesten, ja det förstår jag inte! Då är det bättre att gå till Hofbräuhaus vilken annan dag som helst, där får du stämningen och ölen, men lite mindre spyor! ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tacka vet jag Hofbräuhaus, där är det stämning med bumpa-bumpamusik och spännnade mat:)/ullis

Miss Marie sa...

Ullis - ooompa ooompa! :)

Annika sa...

Got ya...Well, jag kan förstå att det är lite mkt av det goda. Hehe!!
Ungefär på det sättet man alltid skydde vattenfestivalen medan man bodde i Sthlm :-)

Miss Marie sa...

Annika - ja, jag kan tänka mig att det är något liknande! Bara mer öl här... :D