tisdag, augusti 11, 2009

Kitzbühel

Vi var ju då i Kitzbühel förra helgen, den varmaste dagen på sommaren må jag tillägga. Otroligt varmt och otroligt vacker utsikt!Men för att komma upp till toppen så måste man antingen gå eller åka linbana upp. Linbana såg ut som det bästa alternativet från marken, men väl i korgen/buren så ångrade jag mig lite! När jag var liten och åkte stolsliften i Sälen, så satt jag framåtlutad över pinnen som hindrar en från att åka ur liften, bara för jag tyckte det kändes säkrare att vara närmare marken. Fördelen med linbana är ju att hela altet är inglasat... men nackdelen är att den går högre, mycket högre, än vad en vanlig stolslift går! På bilden ovan sitter jag och försöker se tuff ut. Ni ser husen nedanför mig. Och det är här bara början på resan! Snart var vi över trädtopparna, och träden på alperna kan bli riktigt höga! Riktigt läskigt. Det är inte det att jag är höjdrädd, det är bara det att jag är livrädd för att något ska gå sönder eller att det ska bli ett fel i maskinen så att vi störtar mot marken!
Iallafall. Väl uppe på toppen så glömmer man allt vad rädsla heter, för det är så vackert! Himlen var klar men det var så varmt att man nästan såg kvalmigheten i luften.
Vi trodde att det skulle vara lite kallare på toppen, men det var minst lika varmt som nere i dalen! Värmen kombinerat med den tunnare luften gjorde att det var ganska så jobbigt att gå runt. Men otroligt vackert.
Och mitt i allt vackert såg vi en idiot som sprang iväg med sin hängglidare. Alltså. Man måste ju ha en dödslängtan om man håller på med nåt sånt. Ärligt. Det enda som hindrar en från att falla handlöst 2000 meter är typ en sovsäck och en stång. Och så har de hjälm på sig, såklart. Som om det kommer att hjälpa när de faller och bryter nacken!
Men den här pajsaren gav till ett glädjetjut när en vind fångade upp honom och lät honom flyga. Eller om det var ett skrik av lättnad att han inte dött än. Det var svårt att veta.
Uppe på toppen gick det runt en massa kor, med världens största bjällror runt halsen. Där vi åt hade ett helt gäng med kossor samlats, och det var knappt vi hörde vad vi sa för kobjällrorna överöstade oss. Antar att kossorna inte märker något, de är väl döva vid det här laget! Den här bilden tycker jag påminner om reklamen för Milkachoklad!
Väl nere i staden/samhället Kitzbühel pekade jag ut den här bilen som min framtida bil för Engelsmannen. Jag tror den skulle passa mig utmärkt! :) Men det blev inget bilköp den dagen, istället tog vi oss till sjön i närheten och badade. 25 grader i en alpsjö, inte illa!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men du! Då ska du ju komma till Åre o åka linbana. Fråga Pernilla om det är högt! ;)

Miss Marie sa...

Tiger - Nein Danke! Även om den inte är lika hög som den i Kitzbühel så avstår jag nog! Jag kör after ski direkt istället! :D

Anonym sa...

Jag är ju höjdrädd. Men det var helt klart värt det när man väl kommit upp.
/Pernilla

Miss Marie sa...

Pernilla - det är värt det, men fy fasiken vad det är läskigt att åka upp! :D

akira sa...

Vilka underbara bilder! Bra då slipper jag åka linbana med dig:D