måndag, mars 30, 2009

Önskelista

Engelsmannen och jag försöker komma på vad vi önskar oss i bröllopspresent. Det är inte helt lätt! Man tänker ju att det inte kan vara så svårt, jag kan räkna upp 20 saker som jag vill ha, rätt upp och ner, men kruxet är ju att man är två, och att de här sakerna ska passa båda två.

Och så måste man tänka framåt, i framtiden. Så som det är nu så behöver vi inte särskilt mycket. Inredningen i lägenheten i München har bekostats av Engelsmannens arbetsgivare, så det känns inte helt aktuellt att önska sig saker dit. Men efter det, när vi flyttar hem, så vill vi ju kunna bjuda på stormiddagar på vårt bröllopsporslin och på vårt bröllopslinne, såklart!

Och så måste man tänka på hur mycket folk vill lägga på en present till oss. Jag vet ju vad jag och Engelsmannen brukar ge till folk, men det finns säkerligen gäster som vill spendera både mer och mindre på våra presenter. Ett alternativ är ju också att folk går ihop och därmed köper en dyrare present, så man måste hitta både dyra och billigare presenter. Sure, de dyra är inget problem alls att hitta, det är de billiga som är svårare!

Och så måste vi hitta saker i både England och Sverige. Och de sakerna vi önskar från England ska helst vara små så de inte tar för stor plats i bagaget.

Sen så vill jag lämna lite utrymme för egna tolkningar också! Jag är säker på att våra vänner och familjer har stor fantasi och säkerligen kan hitta saker som de tycker passar oss, även fast det inte står på vår lista!

Det är absolut inte så att jag är otacksam, no way! Jag älskar presenter, både att få och att ge, det vet alla som känner mig. Men inte hade jag trott att ett av det svåraste jobben skulle vara att sätta ihop en önskelista! :) Och jag vet ju att jag kommer gilla alla presenter, både de som står med på listan och de som har gått off pist för att få inspiration!

4 kommentarer:

Tiger sa...

Tänkte på detta idag senast o jag har ingen vidare inspiration ("problemet" är som sagt att ni är TVÅ och jag inte ens träffat din man!) så fixa till den där listan nuuuu.

kalaslotta sa...

Jag älskade att få presenter innan jag gifte mig. Efter det så känns det totalt oviktigt med alla sorters presenter..julklappar,...födelsedagar. Känns som om man har fått sin "dos" av paket efter ett bröllop.

Önska er någon tavla eller litografier eller foton..det är en himla personlig present som ni lätt kan ta med er vart ni än flyttar. Hitta några konstnärer/fotografer/formgivare (som har lite spread i sina verk, dvs inte bara enorma och superdyra).

Om ni önskar er glas/porslin/bestick tänk på att komplettera efteråt så att ni har fulla kuvert - vi fick jättefina glas som sedan slutade göras så nu sitter vi här med 5 st...vi fick 7 men två har vi lyckats ha sönder...

Lycka till!

Miss Marie sa...

Tiger - vi ska fixa, det ska till och med bli två listor, imponerande va? ;)

Lotta - ja, det blir ju onekligen en del paket vid bröllop! Men å andra sidan kan man ju önska sig det man inte får till bröllopet på födelsedagar o julaftnar framöver! :)

Det där med littografier och foton var riktigt smart, det ska jag kolla upp! tack för tipset!

Desiree sa...

Man kan ju alltid önska sig presentkort eller bidrag till olika upplevelser som konserter, resor, spabesök, middag på någon fin resturang, en weekendresa. Något romantiskt som man kan använda längre fram är alltid trevligt att ha.