fredag, februari 27, 2009

Fredagstema- Oumbärligt

Idag är det Simones sista fredagstema och hon har valt oumbärligt som tema.

Något jag inte kan vara utan är möjligheten att vara ute. Jag älskar den möjligheten vi har i Sverge att bara kunna gå ut genom dörren och strax komma till öppna vidder, skog, sjöar och promenadsstråk. Det är en av de saker jag har saknat de gånger jag har bott utomlands. Såna saker man tar för givet innan man har upplevt en vardag som inte inkluderar dom.

Frankrike har ju en del fin natur och där kan man få väldigt fina upplevelser, medan England däremot inte har så mycket natur att skryta om. Den de har är fin, men det är oftast så att de bästa och finaste platserna tar ut en avgift för att man ska kunna njuta av den. Lite annorlunda för mig som är van vid att allt som har med naturen att göra är gratis. Ingen skulle i Sverige få för sig att smälla upp ett stånd vid en skog och ta betalt för alla som går in i skogen, och samtidigt tjäna en liten extra hacka på att sälja nötter till människor så att de kan mata ekorrarna. Det händer i England. Jag gillar också att man kan gå ut i skogen på en långpromenad och inte se en annan människa på timmar. Det händer aldrig i England!

De här bilderna får visa hur oumbärlig naturen är för mig och hur kul det är att få vara med att visa upp naturen för mina syskonbarn. Jag hade glömt hur kul snö kan vara, och hur kul det kan vara att bara känna på den! :)

Hoppas ni får en bra fredag allihopa!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt. Vi tar nog för givet vilken underbar natur vi har i Sverige. Vi ska njuta mera av den. Snön är otroligt härligt, hoppas bara att vintrarna fortsätter vara så här vita och fina, nu när våra barn ska växa upp!! Det var en härlig dag dessa bilder togs!

Anonym sa...

Vilka goa ungar, vilken härlig natur, vilken dag:)/ullis

Fritt ur hjärtat sa...

Verkligen, verkligen. verkligen!!! Nu när strandskyddet luckras upp lär vi få se mer av det du bsekriver i kustnära områden i alla fall. Det är en oumbärlig resurs att få gå fritt i skog och mark. Det skriver jag under på!

Emmama sa...

Så rätt du har! Här i Skottland finns visserligen mycket vacker natur men den är ju inte alls så tillgänglig som hemma och jag saknar det så mycket, inte minst eftersom jag uppväxt precis vid en stor skog! I mars ska jag dit och vill promenera runt, grilla korv och njuta av tystnaden! :) Tack för din fina tolkning och det var riktigt kul att hitta hit! :)

Annika sa...

Helt rätt!
Det uppskattar man verkligen då man bor utomlands och kommer hem. Det är så unikt och så fantastiskt att man kan gå precis överallt. Nog för att naturen här äör VACKER också, men det är inte riktigt lika tillgängligt.
Men igår såg jag ett program från Bayern på TV. OMG!! Kan det vara bland den vackraste av natur som finns på denna jord? Det kändes som om allt annat skulle kunna slänga sig i väggen...
Jag var helt tagen!!!

Taina sa...

Naturen tar man för given. Och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att på vissa ställen i Sverige skulle de behöva ta betalt...med tanke på att ibland är människan lite slarvig och lämnar en massa skräp efter sig bara för att det är fritt.
Ha en fin helg!

Erica sa...

Bra inlägg :)
Har aldrig tänkt på det tidigare, men det är nog sant att man egentligen tar naturen och allemansrätten här lite för given... Håller med dig om att det är riktigt härligt att vara utomhus, speciellt en riktigt fin sommardag, eller vinterdag.
Vi har en sommarstuga alldeles vid vattnet, och det är underbart att bara vara där ute :)

Härliga och fina bilder du hade i inlägget förresten :D

Desiree sa...

Härliga bilder! Ja naturen känner jag också verkligen är något som är oumbärligt för mig. Just det där att lätt och tillgängligt kunna ta sig ut i naturen. Det är något jag saknar väldigt mycket här. Visst finns det mycket vacker natur här men jag gillar inte att man först måste ta bilen för att komma ut.

Anonym sa...

Visst är det så att närheten till naturen är en oerhörd tillgång.
Vi tar den för givet och att vi ofta glömmer att vara tacksamma istället!

Ha en bra helg!

Moster Mjölgumpa sa...

Naturen kan vi verkligen inte vara utan. Om inget annat för att bli uppiggade.