torsdag, februari 26, 2009

Barnsele?

Såna här små barnselar är väldigt vanliga i England. Man ser ointresserade föräldrar som står i grupp och pratar med vänner medans deras barn stretar och drar i selen. Jag tycker det ser så hemskt ut. Tror aldrig jag har sett det i Sverige faktiskt, förutom i slalombackarna där oroliga föräldrar försöker hålla ordning på sina barn (det behövs!). Påminner det inte er om hundkoppel? Hur mycket jobbigare kan det vara att hålla barnet i handen istället för att hålla i selen? Sure, jag har inga barn och vet inte hur jag skulle känna, men jag kan aldrig föreställa mig att jag skulle spänna på mitt barn en sele med koppel! Det känns helt onaturligt.

Här är det Milla Jovovich som är ute och rastar, f'låt, går med sin dotter Ever.

13 kommentarer:

Tiger sa...

Sist jag var på Arlanda såg jag dock en skitsöt grej. Det var en unge som hade en ryggsäck i form av en apa, där svansen var ett långt...ja...koppel, typ. Mamman tog tag i det ibland då de gick genom stora grupper med folk o så, eftersom hon hade en stor väskvagn att skjuta på också. Då såg det ändå rätt praktiskt o bra ut... När man reser, på flygplatser o så, kan jag förstå vitsen iaf...

Anonym sa...

Kan hålla med om att det lite lustigt ut. Inget man är van att se. men tex på en flygplats lr marknad lr dyl kanske det kan vara bra att ha så att man inte kommer ifrån varandra.

Anonym sa...

bara akira som tyckte till på det tidigare inlägget

Annika sa...

Ser lite roligt ut. Har inte märkt av den trenden just där jag bor, men vem vet?
Minns att jag hade K i sele när vi flög när hon var liten, men bara då...

Anonym sa...

Jag hade ett sånt sele när jag var liten och jag tyckte att det var riktigt kul! Man kunde luta sig framåt jättemkt utan att ramla för att ens föräldrar höll i:-) Varken jag eller bror min tyckte att det var så märkvärdigt.../Victoria

Miss Marie sa...

Tiger -ja, kanske när man flyger, men om man flyger som Milla utan bagage så ser jag inte riktigt problemet...

Akira - kanske bara jag som tycker att det räcker att hålla handen?

Annika - du får komma til england o kolla då! där finns det gott om dom! :)

Victoria - varför är jag inte förvånad att din mamma använde en sele? :D

Anonym sa...

Hej, hittade hit via massa olika bloggar Millan tror jag...

Jag är född 1968 och kan glatt (eller ja, glatt vet jag inte) meddela att såna hade jag och mina kompisar när vi var små.

Väldigt tjusiga i värsta Österike/lederhausen stilen, med just ett litet "koppel" som mamma kunde hålla i.

Ha ha skulle ALDRIG använda det själv men klandrar inte mamma, på 70-talet gjorde man så mycket mystiska saker som vi förundras över idag...typ drack massor av vin när de var gravida.

Fin blogg, ska lägga in den på min bloglovin tror jag.

Ha en skön helg.

Linda sa...

Hej!
Jag vet att detta är ett gammalt inlägg, men jag är bara tvungen att kommetera ditt iafl!
Jag såg faktiskt en mamma gå omkring med sigg barn i en sådan sela idag på jobbet! Helt fruktansvärt! mamman verkade inte ens bry sig!!
USCH!

Anonym sa...

Hej!

Jag använder barnsele på mina barn och det fungerar väldigt bra. Barnen tycket det är självklart med sele och påminner mig om jag glömt bort att sätta på den när vi ska ut. Det blir tryggare och lugnare för både barn och vuxna.

Emelie sa...

Ska köpa en sådan sele till vår tvååring nu när vi även väntar tvillingar. Elias kommer tycka det är kul att få gå "själv" samtidigt som jag kan vara trygg i att han inte springer framför en bil eller springer bort. Svårt att springa efter när man samtidigt kör en tvillingvagn. Visst kan man hålla handen men alla barn gillar inte det, de får ju hålla upp sin hand vilket kan vara jobbigt med blodflödet i armen och sen är det roligare att få ha sina händer fria. Koppel eller inte, det är iaf en säkerhet.

Anna, Fair and True sa...

Jag har alltid varit emot det förut men nu när jag bor mitt i Stockholm (och har ju bott i London förut) så har jag förstått att ibland kan det vara bra av säkerhetsskäl. Särskilt när barnet kanske inte vill sitta i vagn utan vill gå. Sedan är det ju tråkigt om man står och tjattrar och barnet sitter fast så att säga.

Anonym sa...

mina barn vägrade sitta i vagn och hålla hand. glada och nyfikna och spralliga är de. med sele kunde de gå som de ville men jag hade koll= alla glada!

gittan sa...

Hej jag ser inget fel med att ha sele på barnen, dom kan vara ganska kvicka dom små, bättre sele än en olycka