onsdag, augusti 20, 2008

Madrid

Usch, jag ryser när jag hör och läser om flygkraschen i Madrid. Eftersom Engelsmannen är flygplansingenjör så vet jag alldeles för mycket om vad som händer med flygplanet då man flyger och hur det kan gå fel. Han har berättat att det är stört risk för att något ska hända vid start och ladning, under tiden när man är uppe i luften kan inte så mycket gå fel, men just vid start och landning händer så mycket med flygplanet och så mycket kan gå fel. Och, det här borde man kanske inte säga, men det är då piloten flyger planet (i luften går den på autopilot) och då finns det större risk för olyckor. Därför sitter jag alltid på helspänn just då.

Det är nog min största mardröm, att jag eller någon nära mig ska störta i ett flygplan. Jag vet att det är mycket större risk att jag krockar med bilen, eller att ett piano ramlar på mitt huvud, men det är just det onaturliga i att flyga och att man inte har det minsta lilla yttepytt att säga till om när man sitter på ett plan. Om jag tycker att piloten flyger dåligt så kan jag inte bara stiga av utan jag måste bara sitta kvar. Och de flesta olyckor orsakas tyvärr av piloten. Kommer ni ihåg den hemska flygplansolyckan i Grekland då flygplanet kraschade in i ett berg? Där var det piloterna som missuppfattade ett alarm och inte satte på sig sina syrgasmasker och därmed blev medvetslösa och inte kunde styra planet och därmed kraschade det. Sånt kan man inte göra något åt när man sitter på flygplanet, syrgasmaskerna kommer ner och man tar på dom och sen tar syrgasen slut. Då är man ganska körd.

Så ikväll sänder jag en tanke till alla de drabbade i Madrid, må ni vila i frid, och en tanke till alla anhöriga.

3 kommentarer:

Millan sa...

Ja fy sjutton vad hemskt. Ben ar flygradd och har suttit och last varenda artikel han kan komma over om flygplansolyckan. Jag fixar inte att lasa om det for jag vet att jag blir radd da jag ocksa. Precis som dig sa sitter aven jag pa helspann pa avfart och landning och hatar det verkligen! Jag som aldrig var flygradd innan har blivit smittad av Bens radsla!

Anonym sa...

usch alltid hemskt med så stora tragedier! jag vill nog inte veta allt du vet om start o landning. det får du nog hålla för dig själv. själv tycker jag det är lite mysigt att flyga men man tänker ju till lite när man hör om sådana krascher. sänder en tanke till offrens anhöriga som måste ha det väldigt tufft just nu!!

Desiree sa...

Det är verkligen väldigt läskigt och tragiskt. Så hemskt att så många miste livet. Så hemsk och sorglit för familjerna och deras närstående. Usch ja detta med risker för flygkrasher är ju något man sällan vill tänka på.