tisdag, juni 17, 2008

Bjärka-Säby

Dagens utflykt gick till Bjärka-Säby och slottet där. Engelsmannens första invändning var att det ju inte är något slott! Och tja, det har han ju faktiskt rätt i! Det ser mer ut som en herrgård, men det är visst ett slott. Sådetså. Och så har det visst en engelsk park... men lite gräs och några träd tycker jag inte gör en park, eller vad är definitionen av en park? Någon fontän borde väl vara ett måste? Inuti var det flashigt värre. Kristallkronor, mörka möbler och en massa massa trappor.
Goda klubbor hittade vi på slottskaféet!Altanen var riktigt söt. Rutigt golv och plantor i terrakottakrukor, trälådor och andra kärl.
Som denna rosmarin som satt i ett gammal kärl av något slag. Någon som vet vad det är?
Om man vill kan man köpa en picknickkorg att ta med sig ut på promenaden runt slottet eller i
Eklandskapet. Ett bra tips!Men vi körde glasspaus utanför slottet istället! Gott! =)

3 kommentarer:

Desiree sa...

Härlig utflykt. Visst kan man säga att slottet hade en slottspark. Jag gillar att åka och kolla på gammla slott som detta. Mina brukade göra det med mina föräldrar och detta förknippar jag med trevliga minnen och mysiga stunder. Nice väder hade ni också. Helt rätt med en glasspaus på slutet.

Anonym sa...

Härliga bilder!

Annika sa...

Vilket underbart ställe!!! Fantastiskt vackert!
Vilken bra ide att man kunde köpa picnickkorg!! Gillar!!
Slott är underbara!!