torsdag, mars 13, 2008

Muffinstajm!

Idag har jag lekt duktig hemmafru och bakat mellanmålsmuffins! Matmuffins är bra att ha med sig som mellanmål, till exempel om man har en lång dag i skolan eller är på jobbet. Ibland är man ju sugen på något annat än frukt som man annars brukar ha med sig, och då är mellanmålsmuffinsen perfekt! Smaskig och mättande. Det här receptet använde jag mig av:

3 dl vetemjöl
1 1/2 dinkel mjöl eller grahamsmjöl
1/2 dl vetekli
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl filmjölk
1/2 dl olja, ej olivolja

Jag bytte ut dinkelmjölet och veteklin till dinkelflingor som jag kokade i cirka 45 minuter innan. Det blev riktigt matigt och gott! Jag hade också i lite krossade linfrön för ännu mer godhet! Som fyllning hade jag fetaost, salami och persilja i ena halvan och fetaost, paprika och persilja i andra halvan. Nästa gång tror jag att jag ska riva i lite morötter och kanske rödbetor också, det borde ge fin färg! Sen in i ugnen i cirka 15 minuter på 250 grader.


Baka och smaka! =)

5 kommentarer:

Desiree sa...

Åh det här ser ju supergott ut. Dessa ska jag absolut ta och göra. Tack för receptet och tipset. Jag blir hungrig bara av att se bilden.

Miss Marie sa...

ja, jag kan verkligen rekommendera dom, de blir supergoda!

Ninnie sa...

De ser ju jättegoda ut, måste såklart provbaka!

Anonym sa...

Mmm vilka smarriga muffins!! Akira

Sara sa...

Ser verkligen goda ut! Måste prövas nån gång :)