fredag, september 07, 2007

Turistinformation

070906 Torsdag

Idag har jag sjungit The Lion Sleeps Tonight på franska. Dans la jungle, terrible jungle, le lion est mort ce soir… pröva ni också! Det var på fonetiken som vi gjorde det, och det spelades in så att vi kunde höra på det efteråt, väldigt vackert såklart. Vår lärare påstår att man inte kan höra accenter när man sjunger, men mina jungle låter väldigt mycket som amerikanska djungle. Jag får helt enkelt öva lite mer på min sång.

Snart är det bara en vecka tills Engelsmannen kommer till Frankrike och vi möts upp i Paris. Jag håller på att planera vart jag vill åka i ”mitt” Paris, och det är ju en hel del jag skulle vilja göra. Nu har vi ju bara drygt en dag där, så jag antar att det inte blir något besök på La Louvre, eftersom de besöken har en tendens att bli ganska långa! Annars så älskar jag Louvren, om ni är i Paris en längre tid så tycker jag absolut att ni ska dit! Nu blir det nog en långpromenad i Paris istället, något jag rekommenderar alla som åker dit.

Man tar metron till Triumfbågen, beundrar den och hoppas att det är soligt och att flaggan vajar i vinden. Sen går man nedför Avenue Des Champs-Elysées, beundrar Louis Vuittons flaggskepp (och har man tur kanske det kommer fram en tokig japan som vill att man ska köpa en väska där åt honom!), handlar lite smink på Sephoras flaggskepp (en dröm för alla sminkälskare). På avenyn finns också Benetton, Gap, Zara och en hel del andra affärer, så där får man välja själv hur lång tid man vill spendera!  Har man tur kommer man mitt i modevisningssäsongen och man har chans att se en massa fashionabla modemänniskor klädda i svart. Trés cool. Så småningom kommer man till Place De La Concorde, och där kan man välja att gå på Rue De Rivoli, gå längs med Seine eller (min favorit) gå igenom Jardin des Tuleries. Vid slutet av parken ligger Louvren, och om man nu inte har tid att gå och njuta av alla konstverk så måste man åtminstone se glaspyramiden utanför. Jajamänsan, det är den glaspyramid som Jungfru Maria ligger under (ja, enligt Dan Brown alltså). Pyramiden är riktigt maffig och bryter av på ett snyggt sätt mot allt gammalt. Efter det går man ut mot Seine och längs med den tills man kommer till Île de la Cite och vackra Notre Dame. Min allra första dag i Paris gick jag in i Notre Dame och där spelades änglamusik på harpor, sedan dess är Notre Dame lite magiskt för mig och har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Antagligen börjar man nu bli väldigt trött och vill åka hem till hotellet och vila lite innan man går och äter middag, men om man fortfarande är pigg och har gott om tid så kan man alltid åka upp till Sacre Coeur, som har en fantastisk utsikt över Paris. I närheten ligger också Montmartre med alla konstnärer, och alldeles bredvid Sacre Coeur finns en gata med bara tygaffärer, om någon nu är intresserad av det. Nu är i alla fall jag trött i benen! :)

När man har vilat en stund så är det dags att gå ut igen. Många parisare tycker att Eiffeltornet är anskrämligt och enbart en turistattraktion, och visst är det det, men det är samtidigt en otrolig vacker byggnad. Man behöver inte nödvändigtvis åka upp i det, för köerna är ofta för långa för att man ska orka njuta av utsikten när man väl är uppe! Min favoritplats att se Eiffeltornet från är Trocadero, som man kommer till med metron. Om fontänerna är igång och Eiffeltornet upplyst, ja, då är det riktigt vackert där på natten. Man går från Trocadero, över Pont D’Iem och där är Eiffeltornet. Nu är det bara att strosa vidare och försöka hitta en bra restaurang…

Ja, det är typ så jag ser vår dag i Paris! Nu är det bara att hoppas att den blir ganska lik min plan i alla fall! :)

À bientôt!

Inga kommentarer: