måndag, september 10, 2007

Sprit och mat

070908 Lördag

Igår stod jag en lång stund framför sprithyllan på Monoprix. Jag funderade allvarligt på att köpa den största flaskan med sprit och supa mig redlöst full, men jag gjorde inte det. Delvis för att alkohol aldrig har löst några problem tidigare, men mestadels för att jag var rädd att jag skulle vara bakis idag. Blotta tanken på att må dåligt och behöva springa till de sitslösa toaletterna för att spy avskräckte mig från alkohol för all framtid (här i alla fall). No drinks for me, tack så mycket.

Jag pratade med både mina föräldrar och Engelsmannen igår, och alla skulle visst grilla till middag. Jamen tack så jävla mycket att ni berättar det för mig. Jag sitter här med min jävla baguette och försöker digga den franska matkulturen, mmm, vad gott det är! Tiger skriver om nutrition och vikten av att få i sig bra mat. Baguette innehåller alla viktiga näringsämnen va? Idag tänkte jag till och med köpa sån där mjölk som kan vara utanför kylskåp typ i flera år, men jag hindrade mig, så desperat är jag inte ännu (men snart så). Igår kväll satt jag alltså på sängen, sparkade med benen och åt baguette samtidigt som jag lyssnade på Darins Step up, det kändes passande på något konstigt sätt. Det var ju inte direkt så att jag var ensam heller, jag hade några flugor som höll mig sällskap. Ja, de är i och för sig döda och ligger i lysrören i mitt rum, men man kan väl ändå kalla dem för sällskap?

När livet är bra går man med studs i stegen, när det är dåligt gäller det att sätta en fot framför den andra. På engelska kallas det losing your mojo. Jag tror nog jag har tappat min mojo någonstans.

Idag skulle jag och Amerikanen alltså åka ut till kusten. Vi kom till busshållplatsen tio och insåg att bussen gått kvart i tio och nästa buss gick kvart i två. Jaha, bra planering det dära. Så vi köpte ett dagspass på buss och spårvagn och åkte iväg till Carrefour där Amerikanen lämnade tillbaka sin klocka som hon köpt där tidigare, eftersom den inte fungerade. Jag passade också på att köpa fransk simkort och fick med en mobiltelefon på köpet, merci beaucoup. Efter det tog vi spårvagnen till Caen centrum och gick runt där och strosade ett tag. Caen är en otroligt vacker stad. Campus ligger liksom på en höjd, så vi har vacker utsikt över staden. Nedanför Campus ligger ett slott som jag tror William Erövraren byggde, eller nåt sånt i alla fall. Någon berättade att Caen blev hårt attackerade under andra världskriget, så därför finns det inte så många gamla byggnader i staden, något som jag inte tycker riktigt stämmer, för det finns en hel del kyrkor och liknande. Caen centrum är mysigt med vindlande gator och affärer. Alla de stora affärerna finns här; Galeries Lafayette, Printemps, Zara, H&M, Esprit… och så en massa små, mysiga affärer. Jag har dock inte hittat en pyssel/pärlaffär ännu, men jag ger inte upp! Vi åt lunch på en mysig restaurang och sen kunde vi äntligen ta bussen ut till kusten. Det är lite läskigt att tänka att det var på den kusten som Dagen D-invasionen hände. Det fanns en massa monument över döda soldater från Frankrike, England och Norge. Det fanns också en hel del fransmännen som solade och badade, och vi fick en överdos av bara bröst och små speedos. Amerikanen är singel så jag roade mig med att peka ut tänkbara pojkvänskandidater åt henne, men på något konstigt sätt så dög inte någon jag pekade ut! Kinkig tjej… :)

Imorgon är det marknad nere i centrum.

Inga kommentarer: