onsdag, september 12, 2007

Skoskav och sömnlöshet

Onsdag 070912

Jag tror inte jag har sovit en hel natt sen jag kom hit. För det första är sängen stenhård; jag ligger helst på sidan när jag sover, men om jag har armen under mig då så somnar den och jag vaknar mitt i natten med ont ont ont! I en mjukare säng så sjunker ju armen ner lite, men här gör den definitivt inte det. För det andra är det lyhört som tusan; jag hör om killen i rummet bredvid snyter sig och vad han pratar om. Och eftersom det är stengolv i våra rum, så låter det nåt förskräckligt när man drar något över golvet, exempelvis en stol. Om någon snubblar över sin stol mitt i natten så väcker det hela korridoren.

Om jag ska fortsätta klaga så kan jag meddela att jag har skoskav så in i h-vete. Jag fick det redan när jag släpade runt med väskan i Paris när jag kom från Sverige, och varje dag efter det har nya skavsår kommit, eftersom jag går så mycket här, med alla olika skor som jag använt. Nu haltar jag typ fram, och har ont i alla skor. Jag har världens kinkigaste fötter, tror jag minsann. För övrigt så har jag några stora bett på olika ställen på kroppen, som kliar jättemycket, och jag hoppas att det är de döda flugorna i lysröret som bitit mig, och inte loppor eller löss! Jag har väl sagt att jag inte bor på världens fräschaste ställe?

Franskan blir bättre och bättre för var dag, språkkursen har verkligen gett mycket och undervisningen har varit i toppklass. Det blir lite roligt ibland när vi elever försöker prata med varandra, eftersom alla fortfarande har väldigt starka accenter. Jag har kommit fram till att franska med polsk och litauisk accent är svårast att förstå, och franska med tysk eller engelsk accent är lättast. Tyskarna och engelsmännen uttalar gärna hela ordet, och om man vet hur ett ord stavas så kan man på så sätt lista ut vad de säger, medan polacker och litauer har en hel del konstiga ljud för sig. Ett tecken på att min franska förbättrats, är att jag lyckades köpa linsvätska utan att faktiskt veta vad det heter på franska. Damen på apoteket var mycket hjälpsam, och mitt kroppsspråk hjälpte nog till en hel del! :)

Och så har jag hämtat ut min biljett till Paris. Två dagar kvar nu…

****************************************’

I don’t think I’ve slept properly since I came to Caen. First; my bed is rock hard. I prefer to sleep on my side, but if I have my arm under the body it falls asleep and I wake up in the middle of the night in pain! In a softer bed, the arm kinda sinks in to the mattress but it definitely doesn’t do that in this bed. Second; I can hear everything the man in the room next to me is doing, if he blows his nose and what he is talking about. We have stone floors in the rooms so if someone drags a chair over the floors it makes a horrible noise. If someone trips over their chair in the middle of the night it wakes up everyone.

If I may continue to complain I would like to add that I have blisters all over my feet. I got them already on my journey from Sweden and after that new blisters have arrived every day, seeing as I walk so much. Now I can’t walk properly! Adding to that; I have some giant bites in some places on my body, and they’re so itchy! I hope it’s the dead flies in the lamp that has bitten me, and that there are no fleas around. Have I mentioned that my place isn’t particularly nice?

My French is getting better and better every day. The language course is really good and the lecturers are top class. My class has around 10 different nationalities, so sometimes we are a bit lost talking to each other. We all have strong accents and I think it’s easiest to understand French with English or German accents, and that Polish and Lithuanian accents are most difficult to understand.

I’ve collected my ticket to Paris. Only two days to go… :)

**************

Förresten, ni är jäkligt dåliga på att kommentera! Jag ser ju liksom att ni läser... :)

4 kommentarer:

Akira ♥ sa...

Aj aj, ja mina fötter är lika kinkiga dom så jag vet mkt väl hur ont det gör!

Anonym sa...

Fight les backwards grenouilles! Keep going. Don't give up now :)

See you in Paris!

Mike.

Anonym sa...

Har de några snygga plåster med blommor på då?
Härligt att franskan går så bra.
Heja!/kram ullis

Tiger sa...

Jag läser allt! Så klart! Å du! Jag har också kinkiga fötter! Kanske för att mina fötter hela tiden måste byta skor. Stackarna! Jag förstår inte riktigt hur du står ut, men som du säger, ingen har rätt att döma dig efter dina val. Du måste göra det du mår bäst av. Så är det bara. Jag finns här vad du än väljer!