torsdag, september 06, 2007

Mat och sånt

070906 Onsdag

Idag började jag inte gråta förrän vid nio på kvällen. Det är ett steg i rätt riktning, eller hur? Det var efter jag pratat med min familj som jag började snyfta lite. Nu är jag så upptagen med kursen på dagarna att jag inte har tid att tänka på hur dåligt det är i Frankrike (förutom när jag måste gå på toaletten i skolan), så det blir först när jag kommer till mitt råttbo på kvällen som jag inser att det är för jävligt.

Idag åkte jag till Carrefour med en irländska och amerikanen, och vi alla är förundrade över standarden på franska studentrum. Amerikanen undrade om det var så här i hela Europa? Men det här menade hon avsaknaden av toalettsits, kyl och frys och dålig mat i skolköket. Hon ska vidare till Rennes efter franskakursen, så hon håller tummarna för att det ska vara bättre rum där och jag håller tyst för jag vill inte krossa hennes förhoppningar. Och ja, det kan ju i alla fall inte bli sämre än det är här (ta i trä).

På Carrefour handlade vi lite mat (sån mat som inte måste vara i kyl eller frys, så det fanns inte så stort utbud) och självklart glömde jag att väga frukten innan jag ställde mig i kö. I Frankrike måste man nämligen väga frukt och grönsaker själv och sätta på lappar på påsarna om hur mycket det kostar, och det visste jag förstås, men hade totalt glömt bort det. Självklart fungerade inte mitt svenska visakort när jag skulle betala, och jag fick en otrolig lust att slå in ansiktet på damen bakom kassan som krasst konstaterade att mitt kort var trasigt. Behöver jag ens säga att det fungerade utmärkt när jag tog ut pengar alldeles efteråt?

Ni tror väl inte att mina problem har slutat med det? Min laptop har bestämt sig för att bli fransk, och nu vägrar den helt sonika att spela upp ljud på dvd. Den spelar upp i-tunes, cds och allt sånt, men när jag sätter i dvdn så spelas den upp men utan ljud. Så det enda jag kan titta på nu är bildspel med musik till, så det är det jag roar mig med på kvällarna, för jag har väl sagt att det inte finns någon tv i byggnaden? Det trådlösa Internet funkar som sagt inte alltid, och idag stängde min laptop av sig och sa att orsaken var att batteriet var slut, trots att jag hade kontakten i. Nu funderar jag på om det är något knas med internetinställningen, det franska uttaget, eller om min laptop helt enkelt blivit helt fransk och bestämde sig att strejka lite grann (kanske för att jag slår för hårt på tangentbordet när jag skriver?). Imorgon måste den banne mig fungera!

Några franska studenter har visst en liten fest på bottenvåningen och de spelar fransk rap. Je le n’aime pas.

Har jag förresten berättat att jag inte packat upp resväskan än? Kläderna ligger hoppressade däri och bara ber mig om att få åka hem igen, och även om jag blir kvar här så tror jag att de trivs bättre i resväskan än i det ruttna ”klädskåpet” (jag har inte riktigt förstått vad skåpet ska användas till). En glädjande nyhet är dock att mitt handfat har lagats (det tog dom bara tre dagar) så nu slipper jag tvätta händerna i duschen efter toalettbesöken. Det är väl bra?!

Nu ska jag göra min grammatikläxa.

Au revoir.

2 kommentarer:

Tiger sa...

Du är så fantastisk gumman! På alla sätt o vis! Så fantastisk att du orkar skriva med en stor portion ironi o humor då du säkert helst bara vill gråta! Har du nån adress som du kan ta emot riktig post till? Vill gärna skicka! Älskar dig!!!

Miss Marie sa...

nej, jag vet inte ännu min adress!:D:D:D