måndag, september 10, 2007

Marknad och ommöblering

Söndag 070909

Jag läser i tidningen hennes, att det i Japan finns att köpa en kudde designad som en mans bröstkorg och arm att gosa in sig i. Sån kudde vill jag ha! Det står att kudden är för singeltjejer, men jag tycker den borde funka bra för tjejer i distansförhållanden också. Om nån ska till Japan så vet ni vad ni ska köpa med hem till mig…

Marknad idag alltså. När jag och Amerikanen stannade vid det första ståndet så började försäljarna prata engelska med oss utan att vi ens öppnat munnen. Vi är båda långa, så jag antog att de tog en titt på oss, bestämde sig för att vi antingen var de längsta fransyskorna någonsin, eller mer troligt att vi var turister. Så mycket för att försöka smälta in. Amerikanen och jag diskuterade vad vi skrivit på respektive bloggar, och när vi båda kom på att vi skrivit ganska mycket om toaletter så gapskrattade vi! Sitslösa toaletter is a big thing.

Marknaden var precis som jag kom ihåg från Saint-Germain-En-Laye, ett huller av alla möjliga saker, inklusive väskor, skor, sjalar, frukt och grönsaker, klockor, smycken, kläder och fisk. Jag stod ett tag och tittade på en hummer (tror jag att det var) som hade klorna hoptejpade. Jag funderade på om den levde, för den rörde sig inte, men när jag lutade mig fram lite och mitt ansikte var cirka 10 centimeter från den så började den helt plötsligt sprattla med vad den nu kunde sprattla med! Jag hoppade till och fransmännen bara glodde på mig. Liksom; brukar du inte se levande humrar på marknaden, eller? Jäkla turist. Well, well, jag bestämde mig för att hoppa över hummer, krabba, fisk, musslor och något som såg ut att vara fiskyngel, och koncentrerade mig på att hitta bra frukt istället.

Jag har för övrigt läst ut min enda svenska bok, ätit upp allt lösgodis och lusläst hela hennes (till och med reklamen). Jag börjar snart klättra på väggarna här i mitt råttbo. Eller, det kan kanske vara en hamsterbur istället, ett hjul som jag kan springa runt i skulle vara ett uppskattat tidsfördriv. Jag har kommit på att jag kan möblera om i mitt rum när jag har tråkigt. Ja, alltså möblerna sitter ju fast så de kan jag inte flytta, men jag flyttar runt på mitt lexikon, viker ihop mina sjalar i olika färgkombinationer och lägger dom i olika hyllor, och ställer upp vattenflaskorna på en rad med etiketterna åt rätt håll. Nästa gång jag är uttråkad (efter 5 minuter) så kan jag vrida alla vattenflaskor ett kvarts varv, och så håller jag på. Skoj va?

Dags att göra läxor.

3 kommentarer:

Akira ♥ sa...

Låter skoj du! Har du roterat flaskorna 360 grder än??

Anonym sa...

Tack för Grattiset! Hoppas du inte dör där nere..

Miss Marie sa...

jodå, jag har roterat dom ett antal grader!!! :D

jag ska försöka att inte dö... :D