torsdag, september 13, 2007

Franska skönheter

Fransyskorna vet verkligen hur man piffar upp en outfit. Dom har snygga halsband, örhängen, hårspännen, sjalar och de kan verkligen matcha. I Sverige har vi små smycken, gärna neutrala som inte syns så värst mycket och som inte kräver uppmärksamhet. Vi är inte så noga med att matcha våra outfits heller, utan vi har ett favorithalsband som vi bär nästintill hela tiden. Jag tycker det är så tråkigt! Därför njuter jag här, när jag ser fransyskornas djärva smyckesval. Idag såg jag en dam i 60-årsåldern som hade världens coolaste halsband, med stora stenar i olika färger; orange, grönt, turkos, rött, gult, brunt, svart, vitt, det var ett virrvarr av färger, och till det hade hon en enkel outfit i neutrala färger. Så snyggt alltså. Om damen hade valt en enkel guldkedja så hade jag antagligen inte tittat två gånger på henne, men nu kunde jag inte sluta titta på henne! Det är inte många som vågar något sånt i Sverige. Om det finns några som vågar så är de oftast konstnärssjälar med lika färgglada kläder, vilket oftast kan bli lite för mycket. Nuförtiden finns det ju så många billiga alternativ, så vi borde ju våga lite mera! (Fast jag tycker oftast att de billiga kedjorna, Kicks och Glitter t.ex., har väldigt fula smycken!) Surfar man runt lite så kan man ju hitta hur mycket billiga, och snygga, smycken som helst. Ni kan ju börja hos Miss Smultron förstås…:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hade själv ett halsband från miss smultron idag. Jade och rosenkvarts.
(Har bytt det mot det med rökkvarts och rosenkvarts).
Snyggt!!! /ullis

Akira ♥ sa...

Miss Smultron ja, där finns mkt snyggt ;) OCH billigt!

Smycken är kul men jag är ganska dålig på att använda det!

Scrapsystrar sa...

Bra tips det där med att våga vara lite mer "fransk" i val av smycken!Är själv en typisk "neutrala-smycken-och-ofta-samma"-person.Det är ju faktiskt lite trist om jag tänker efter.Borde kanske tänka om...?Tack för inspirationen!:-)
//Katarina